Het merk smart was ooit synoniem voor compacte stadsautootjes. Natuurlijk wisten we, aan de hand van de smart #1 en smart #3 al dat het merk een metamorfose doormaakt. Maar toen de eerste beelden en gegevens van de smart #5 bekend waren, werden vriend en vijand erdoor verrast. Nu de onthulling van de #5 heeft plaatsgevonden is duidelijk dat deze elektrische mid-size SUV best wel veelbelovend is. Deze nieuwkomer is niet alleen de grootste smart ooit, maar ook de meest veelzijdige, met features die zowel op de verharde weg als in het ruige terrein van pas komen.
Van stadsrakker tot stoere avonturier
De #5 is een radicale breuk met het traditionele smart-beeld. Met een lengte van 4,7 meter en een wielbasis van bijna 3 meter is dit een SUV van formaat. Maar hij is niet alleen groot, hij is ook stoer. Het optionele Adventurers’ Collection-pakket voegt bodembescherming, een dakdrager, zijtreden en zelfs een zijladder toe, wat de #5 een onverwacht robuuste uitstraling geeft. Of je nu de stad uittrekt of gewoon indruk wilt maken op de parkeerplaats van de supermarkt, met de #5 laat je zien dat je klaar bent voor avontuur.
Maar de smart #5 is ook een high-tech oase op wielen
Stap binnen in de smart #5 en je waant je in een futuristische lounge. De zero-gravity stoelen met leerbekleding bieden ongekend comfort, terwijl de achterpassagiers kunnen genieten van verwarmde zetels, een verstelbare rugleuning. De sfeerverlichting biedt keus uit 256 kleuren en het entertainmentsysteem met ingebouwde projector en Sennheiser Signature Sound System maken elke rit tot een belevenis. En met een bagageruimte tot 1530 liter een 72-liter frunk en ook nog eens 34 opbergvakken ontbreekt het ook niet aan bergruimte.
Een cockpit vol toeters en bellen
De cockpit van de #5 is een technologisch hoogstandje. Een 25,6-inch AR Head-up Display, een 10,3-inch instrumentenpaneel en twee 13-inch AMOLED displays zorgen voor een overweldigende visuele ervaring. De generatieve AI-spraakassistent begrijpt bijna alles wat je zegt en zodat je zelfs de belangrijke functies met je stem kunt bedienen terwijl het systeem dankzij de krachtige AMD V2000-chip razendsnel reageert. Het verschil tussen een auto en een rijdende smartphone op wielen wordt steeds kleiner.
Modern platform geeft de smart #5 kracht en bereik
De Smart #5 is ook behoorlijk snel. Kopers kunnen kiezen uit maar liefs vier verschillende aandrijflijnen, variërend van 200 kW (272 pk) tot 475 kW (643 pk). Voor elk wat wils dus. De krachtigste versie van de smart #5 sprint in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Het moderne 800-voltplatform zorgt ervoor dat de 100 kWh accu in slechts 15 minuten van 10 tot 80 procent kan worden opgeladen. De accu is trouwens goed voor een actieradius van meer dan 740 kilometer. Denk eraan dat die 740 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm is. Als we de WLTP-norm zouden hanteren kun je beter uitgaan van ongeveer 600 kilometer.
Een nieuwe, gedurfde koers voor smart
Met de #5 zet smart een gedurfde stap richting een nieuw tijdperk. De vraag is echter: zal deze transformatie aanslaan bij het publiek? De #5 is een premium SUV met een premium prijskaartje. Dat laatste is natuurlijk iets wat bij het inmiddels Chinees/Duitse merk hoort. Maar het is de vraag of smart niet te ver gaat in zijn tansformatie. Aan de andere kant zou de smart #5 wel eens nieuwe klanten kunnen aantrekken die op zoek zijn naar een elektrische SUV met een unieke combinatie van stijl, technologie, prestaties en veel gebruiksmogelijkheden.
De tijd zal het leren of de smart #5 een succes wordt. Maar één ding is zeker: smart is niet langer het merk van die schattige stadsautootjes.