Het was even wennen toen smart een paar jaar geleden aankondigde dat het merk voortaan als joint-venture van Mercedes en het Chinese Geely zou zijn, en dat de geliefde Fortwo en Forfour worden vervangen door elektrische SUV’s. De verkopen van de eerste modellen van het ‘nieuwe’ smart, de #1 en #3, blijven toch een beetje achter. Of dat de reden is om met de smart #5 meteen een volgende stap met een grotere elektrische suv te zetten, is niet geheel duidelijk.
Meer bekend over de #smart 5
Maar nu de specificaties van de smart #5 zijn uitgelekt, wordt duidelijk dat dit absoluut geen doorsnee SUV wordt en voor smart een buitengewoon groot en krachtig model wordt. Laten we voor de zekerheid even vermelden dat dit nog niet om officieel bevestigde specificaties gaat. Ook is nog niet duidelijk of de smart #5 überhaupt wel in Europa verkrijgbaar zal zijn. De recent aangekondigde importheffingen zouden wel eens een flinke drempel kunnen vormen.
Van stadsauto naar elektrische krachtpatser
De samenwerking tussen smart en het Chinese Geely heeft geresulteerd in een flinke transformatie voor het merk. Dat is ook heel goed te zien aan de smart #5, een middelgrote SUV met een lengte van ongeveer 4,70 meter, waarmee men mikt op een veel breder publiek dan de vorige modellen. Met verschillende aandrijflijnopties, variërend van 200 kW (268 pk) tot maar liefst 475 kW (637 pk), is er voor ieder wat wils. De achterwielaangedreven modellen bieden een solide basis en een relatief grote actieradius, terwijl de vierwielaangedreven varianten zorgen voor extra grip en prestaties.
Voor degenen die op zoek zijn naar het neusje van de zalm, is er zelfs een Brabus-versie. Deze high-performance variant belooft een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,6 seconden, waarmee deze SUV menig sportwagen het nakijken geeft.
Actieradius en laadmogelijkheden smart #5
De smart #5 wordt standaard geleverd met een 66 kWh accupakket. Dat zou goed moeten zijn voor een actieradius tot 550 km volgens de doorgaans erg optimistische Chinese CLTC-cyclus. In de praktijk zal dit waarschijnlijk iets lager uitvallen, maar een actieradius van rond de 400 km lijkt ons realistisch. Voor wie een grotere actieradius wenst komt er mogelijk ook een groter accupakket.
Dankzij de moderne architectuur ondersteunt de smart #5 snelladen met minstens 150 kW en wellicht nog veel meer. Want wie weet maakt smart voor de #5 zelfs gebruik alle mogelijkheden van het schaalbare SEA-platform van Geely. Dan heeft de smart #5 een systeemspanning van 800 volt en dat maakt nog veel hogere laadsnelheden mogelijk.
Ruimte en comfort in een modern jasje
De smart #5 is niet alleen krachtig, maar ook praktisch. Met zijn afmetingen die vergelijkbaar zijn met andere middelgrote SUV’s biedt hij meer dan voldoende ruimte voor 5 passagiers en bagage Binnenin vinden we een ruim en comfortabel interieur met een groot touchscreen infotainmentsysteem als middelpunt. De exacte specificaties van het interieur zijn nog niet bekend. Maar we kunnen uiteraard moderne technologieën en hoogwaardige materialen verwachten, en natuurlijk ook een hoog afwerkingsniveau.
Word de smart #5 dé concurrent in het middelgrote elektrische SUV-segment?
De smart #5 betreedt een marktsegment dat steeds voller wordt, met concurrenten als de Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4. Met zijn combinatie van prestaties, actieradius en modern design heeft de #5 het potentieel om een sterke speler te worden. Gezien de specificaties en het premium imago van smart, verwachten we dat de prijzen van de nieuwe smart wat hoger zijn. Misschien past hij daarom beter in het segment van de Audi Q4 e-tron, Lexus RZ450e en Mercedes-Benz EQB. Laten we eerst maar eens afwachten of en wanneer de smart #5 in Europa en Nederland verkrijgbaar is, voordat we nog meer gaan vergelijken.