We zullen nog moeten wachten op de komst van de Smart #1, maar voor Brabus is de EV interessant genoeg. De tuner heeft het model ter handen genomen en hem flink gekieteld en voorzien van visuele opsmuk. Het resultaat is de Smart #1 Brabus met toch wel opmerkelijke cijfers. Het is nog even de vraag of deze specifieke versie in Europa beschikbaar zal komen, maar de interesse is wel gewekt vanuit onze kant.
Brabus sausje
Zoals wij Brabus kennen heeft de tuner er zijn best op gedaan om de Smart #1 toch weer uniek te laten zijn. De Smart #1 Brabus is voorzien van het bekende ‘Brabus sausje’. Dit merk je direct in de performance. De tuner heeft er simpelweg nog een elektromotor aan toegevoegd, waardoor het systeemvermogen nu is opgeschroefd naar maar liefst 422 pk. De sprint naar 100 km/h moet hierdoor onder de 4 seconde voltooid zijn.
Niet enkel onderhuids heeft Brabus zijn werk gedaan. Ook visueel zien wij genoeg details terug die direct aan deze speciale editie te linken zijn. Visuele aanpassingen aan het exterieur omvatten een andere, agressievere voorbumper, kleine extra inlaten boven de grille, 19 inch wielen, rode accenten rondom en absoluut geen zichtbare Brabus-badges. Dat laatste is wel vreemd te noemen, want de tuner is wel een fan om gebruik te maken van deze badges.
Binnenin zijn Brabus-logo’s en -script aanwezig op de hoofdsteunen en het stuur, en het thema van rode accenten wordt voortgezet met contrasterende stiksels, rode veiligheidsgordels en elementen die bij het exterieur passen.
Geen aanpassingen met het accupakket
Er werd niet vermeld dat de Smart #1 Brabus een andere accu zou hebben, dus we nemen aan dat het dezelfde 66 kWh accu is. We verwachten dat de actieradius iets zal afnemen met de toevoeging van een tweede motor, van de WLTP-klasse van 420 km van het model met achterwielaandrijving tot ongeveer 390 km. Hij kan tot 150 kW opladen, waardoor het opladen van 10 tot 80 procent mogelijk is in minder dan 30 minuten.
Smart #1 Brabus niet goedkoop
De Smart #1 Brabus zal niet als koopje in de folder opgenomen worden. Wanneer je de brute uitvoering wenst moet je ruim € 14.000,- extra neertellen bovenop het basismodel. Het basismodel begint ergens rond de € 44.000,-, maar de Europese prijzen zijn helaas nog niet bekend. Dat er wat heffingen ervoor zorgen dat de prijs opgedreven wordt zal ons niet verbazen.
Buiten China heeft Smart überhaupt het model nog niet gelanceerd. De kans dat hij naar Europa komt is aanzienlijk, aangezien er wel een EU-homologatie is aangevraagd. Als de Smart #1 in Nederland te bestellen is kun je ongetwijfeld ook deze brute Brabus bestellen. Spaar tot die tijd nog naar maar even door, want de prijs begint vanaf € 58.000,-.