De Japan Mobility Show 2023, die eind deze maand in Tokio wordt gehouden, wordt onder meer het toneel voor de onthulling van Suzuki’s nieuwste elektrische concept: de eWX. Terwijl de focus voornamelijk op de Japanse markt lijkt te liggen, roept het voertuig een interessante vraag op: heeft Europa een auto als de Suzuki eWX nodig?
Wat maakt de Suzuki eWX uniek?
Meteen lengte van 3,40 meter, een breedte van 1,48 meter en een hoogte van 1,62 meter is de eWX een ultracompact voertuigje dat ideaal is voor stedelijke omgevingen. De actieradius van 230 kilometer is bovendien prima bruikbaar voor dagelijks gebruik. In een tijd waarin stedelijke gebieden steeds meer te maken krijgen met verkeerscongestie en parkeerproblemen, zou een autootje als de eWX een oplossing kunnen bieden.
Design: hoekig met opvallende accenten
Het design van de eWX is functioneel maar toch stijlvol. Om een auto met dat compacte formaat toch nog de nodige ruime te geven, is het vrij hoog en hoekig. De C-vormige koplampen en de gesloten grille geven het voertuig een modern uiterlijk. Het interieur is basic uitgevoerd maar de standaarduitrusting omvat zo te zien wel zaken als airconditioning en een digitaal instrumentenpaneel. Fluorescerende accenten aan zowel de binnen- als buitenzijde voegen een extra dimensie toe aan het design. Het is duidelijk dat Suzuki niet alleen een functioneel, maar ook een aantrekkelijk voertuig wilde creëren.
Een Japans fenomeen dat ook naar Europa zou moeten komen
De Suzuki eWX valt qua afmetingen precies in wat in Japen voor de ‘kei cars’ is voorgeschreven. In Japan zijn zogenaamde ‘kei cars’ een bekend fenomeen: compacte voertuigen die voldoen aan strikte afmetingen en motorvereisten. De key car is in 1949 het leven geroepen omdat de steden in Japan overvol waren. Autootjes in dit formaat leveren in Japan verschillende voordelen op betreffende verzekering, wegenbelasting en vooral parkeermogelijkheden. Er zijn daar nog meer van dit soort concepten, namelijk de ‘kei trucks’ en de ‘microvans’. Voorbeelden daarvan zijn de kleine bestelwagentjes van Suzuki en Daihatsu die in de jaren ’80 ook op de Europese wegen te zien waren.
De Suzuki eWX is niet de enige
De Suzuki eWX is niet het enige elektrische voertuig in het kei car-segment. Andere fabrikanten zoals Nissan en Honda hebben ook elektrische kei cars aangekondigd. Echter, deze voertuigen zijn, net als de eWX, voornamelijk gericht op de Japanse markt. Het roept de vraag op waarom deze compacte, efficiënte voertuigen nog niet hun weg naar Europa hebben gevonden.
Europese marktpotentieel
Hoewel Suzuki nog geen plannen heeft aangekondigd om de eWX naar Europa te brengen, is het interessant om te speculeren over het potentieel van dit soort voertuigen op de Europese markt.
Zo’n kei car-achtig concept als de eWX zou ook in Europese steden niet misstaan. De compacte afmetingen maken het voertuig ideaal voor smalle straten en beperkte parkeerruimtes, terwijl de elektrische aandrijflijn bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot en een vermindering van het omgevingslawaai. Steden als Amsterdam, Parijs, London en Rome kampen met vergelijkbare uitdagingen op het gebied van mobiliteit, en een compact, efficiënt elektrisch voertuig zou hier een welkome aanvulling zijn.
We hebben hier natuurlijk al de Dacia Spring en ook andere merken zoals Fiat (Centoventi/Panda) hebben kleine elektrische stadsautootjes aangekondigd. Maar door een bepaald concept vast te leggen – misschien zelfs wel met verwisselbare accupakketten – en die ook als deelauto aan te bieden zou je de nadruk meer op het gebruik in plaats van het bezit van een auto kunnen leggen.