De Japanse autofabrikant Suzuki staat vooral bekend om de kleine, zuinige stadsauto’s. De Grand Vitara is al vele jaren met voorsprong het grootste model van Suzuki. Maar het Japanse merk introduceert een nog iets groter model, de Across. Bovendien heeft deze Across een plug-in hybride aandrijflijn. Die had Suzuki nog niet in het programma.
Levering nog dit najaar
De nieuwe Suzuki Across is een ruime, stoere en sportief gelijnde SUV die naast de genoemde plug-in hybride aandrijving ook E-Four vierwielaandrijving heeft. De Japanners hebben haast met het nieuwe model. Naar het schijnt vindt de marktintroductie al aan het eind van het derde kwartaal plaats. Dan maakt Suzuki ook de prijzen van de Across bekend.
Samenwerking met Toyota
De Suzuki Across is het eerste model van Suzuki dat voortkomt uit de samenwerking Toyota Motor Corporation. Wie dat weet en dan goed gaat kijken, zal ontdekken dat de nieuwe Across verdacht veel op de Toyota RAV4 lijkt. Niet alleen dat, ook de aandrijflijn is (grotendeels) afkomstig van Toyota. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Toyota is immers pionier op het gebied van hybride aandrijvingen.
Plug-in hybride aandrijving
De plugin hybride aandrijflijn verdeelt het vermogen dus over vier wielen. De Across heeft op de vooras een 134 kW elektromotor die van stroom wordt voorzien door een in de bodem geplaatst 18,1 kWh accupakket. Deze elektromotor wordt ondersteund door een 2,5-liter viercilinder benzinemotor van 136 kW, die ook de accu oplaadt. In zuiver elektrische modus heeft de Across volgens Suzuki een actieradius 75 kilometer.
E-Four vierwielaandrijving
De Across heeft een elektronisch gestuurde “E-Four” vierwielaandrijving. Deze heeft een extra 40 kW elektromotor die de achteras aandrijft. Samen met de elektromotor op de vooras wordt het koppel tussen de voor- en achteras verdeeld van 100:0 tot 20:80. In tegenstelling tot de andere 4×4’s van Suzuki is de Across geen echte terreinwagen. Het aandrijfsysteem verbetert de stabiliteit bij het rijden op sneeuw of andere gladde oppervlakken en bij het nemen van bochten op uiteenlopende wegoppervlakken.
De E-Four vierwielaandrijving wordt aangestuurd door het geïntegreerde AIM-systeem. Dit systeem regelt, afhankelijk van de rijsituatie, niet alleen de verdeling van de aandrijfkracht maar ook de bediening van het gaspedaal en versnellingsbak en ondersteunt ook de elektrische stuurbekrachtiging en de remmen.
Rijmodi
De Across kent vier verschillende rijmodi. Bij de EV-modus rijdt de SUV uitsluitend op de voorste elektromotor aangedreven. Dat is zelfs bij volledig accelereren het geval. In de Auto EV/hybride modus en in de hybride modus schakelt de verbrandingsmotor automatisch in als er meer vermogen nodig is. Indien men de acculaadmodus activeert werkt de benzinemotor als een generator om de accu op te laden. Volgens de fabrikant maakt de plug-in hybride aandrijvingstechniek een gecombineerde CO2-emissie van slechts 22 g/km volgens de WLTP-norm mogelijk.