Het gaat bij elektrische voertuigen niet alleen maar om de specificaties en technologische vooruitgang. We moeten namelijk niet vergeten dat de transitie naar elektrisch vervoer in gang is gezet om ons klimaat en de natuur te ontzien. Daarom is het ook belangrijk om de balans tussen al die innovaties en de natuur te vinden en te behouden. BYD’s nieuwste creatie is de Seal U, een elektrische SUV in het D-segment. Deze lijkt die genoemde balans op een geheel eigen manier te benaderen. Volgens de visionaire ontwerper Wolfgang Egger is de BYD Seal U een artistieke ode aan de oceaan en de natuur.
Inspiratie
Egger’s inspiratie voor de Seal U stamt uit de diepten van de oceaan – naar zijn mening een wereld van ongerepte schoonheid en voortdurende beweging. Dit is terug te zien in het vloeiende exterieur van de Seal U, die uiteraard ook zijn naam aan de natuur ontleent. Van het X-vormige front tot de U-vormige LED-koplampen en de uniek ontworpen achterlichten, al deze designelementen weerspiegelen de beweging en kleur van de oceaan en zijn bedoeld om emoties op te wekken bij de toeschouwer.
Deels veganistisch interieur
Ook in het interieur van de Seal U wordt deze designfilosofie voortgezet. Het interieur is een toevluchtsoord van rust en verfijning, waarin hoogwaardige materialen en vakmanschap naadloos samenvloeien. De tweekleurige veganistische lederen stoelen, verfijnd met fraaie stiksels, bieden de auto een premium gevoel van comfort en luxe.
Egger benadrukt dat elk detail in de Seal U is ontworpen met de intentie om een verbinding te maken met de natuur, van de glanzend zwarte afwerking van de console tot het gebruik van transparant glas, dat de oceaan en haar thema symboliseert.
Uiteraard vinden we ook een flink scala aan technologie in de Seal U. Uitgerust met het Intelligent Cockpit System en diverse connectiviteitsfuncties, biedt deze SUV een naadloze integratie van technologie en gebruiksgemak.
e-Platform 3.0 met Blade Battery
Het hart van de Seal U wordt gevormd door het e-Platform 3.0 van BYD, waarbij de energievoorziening wordt verzorgd door de innovatieve, kobaltvrije BYD Blade Battery met Cell to Pack-technologie. Dit concept biedt niet alleen een hogere energiedichtheid maar ook een verbeterde veiligheid en duurzaamheid.
Zeker niet de snelste
De Seal U legt de nadruk op comfort en ruimte boven brute snelheid. De aandrijving wordt verzorgd door een synchrone elektromotor met permanente magneten, die de voorwielen aandrijft.
De BYD Seal U is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Comfort en de Design. Beide worden aangedreven door een elektromotor op de vooras met een vermogen van 160 kW en een koppel van 330 Nm. De Comfort-uitvoering heeft een 71,8 kWh Blade Battery, goed voor een actieradius van 420 km (WLTP), terwijl de Design-uitvoering met een 87 kWh Blade Battery tot 500 km (WLTP) kan afleggen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u neemt meer dan 9 seconden in beslag. Het moge duidelijk zijn, de focus bij de BYD Seal U ligt vooral op comfortabel en veel minder op snelheid.
Scherpe prijsstelling
Bovendien is de prijs ook best wel aantrekkelijk. Met een startprijs van €42.990 voor de Comfort-uitvoering – die dus voor de SEPP-subsidie in aanmerking komt – en €45.990 voor de Design-uitvoering, biedt de Seal U een redelijk scherpe prijsstelling. Hij wordt hier en daar genoemd als BYD’s tegenhanger van de Tesla Model Y. Die Tesla heeft echter wél heel aansprekende prestaties. Zou een auto die echt beduidend anders is, zoals de BYD Seal U, een sterkere concurrent kunnen zijn dan een auto die wat uiterlijk en prestaties juist een evenknie van de populaire Model Y is? De toekomst zal het ons leren, en wie weet al vrij binnenkort. De lancering van de BYD Seal U is namelijk gepland voor de eerste helft van 2024 in Nederland. Dan kunnen we zien of deze auto niet de zoveelste toevoeging aan het elektrische wagenpark is, maar eentje van betekenis.