De nieuwe Mini Aceman, die waarschijnlijk eind dit jaar wordt gelanceerd, zal een unieke plaats in het modellenpalet van Mini in gaan nemen. Niet alleen omdat dit de allereerste Mini is die echt alleen in een volledig elektrische autovoering verkrijgbaar is. Dit is ook omdat hij in China zal worden gebouwd. Daarmee markeert de komst van de Aceman, waarvan Mini net een uitgebreid testprogramma heeft afgerond, een nieuw hoofdstuk in het verhaal van het iconische Britse merk.
Groter dan de Cooper, kleiner dan de Countryman
De Mini Aceman, die heel strategisch tussen de iconische Mini Cooper en de ruimere Mini Countryman in wordt gepositioneerd, brengt ook nieuwe, frisse wending in het klassieke Mini-ontwerp. Hoewel hij qua formaat enigszins vergelijkbaar is met de vroegere Mini Clubman, heeft de Aceman veel meer de stoere look & feel van de nieuwe Countryman. Met een lengte van 4,075 m, een breedte van 1,754 m en een hoogte van 1,495 m biedt hij een mooie balans tussen compacte afmetingen en functionaliteit. Ruim genoeg voor vijf personen, maar ook wendbaar genoeg om er makkelijk mee in het drukke stadsverkeer te manoeuvreren.
Een echte Mini, met de modernste techniek
Het hart van de Aceman wordt gevormd door een verfijnde combinatie van technologie en comfort. Deze elektrische aandrijflijn geeft de auto dankzij een geschat vermogen van 130 kW á 160 kW behoorlijk vlotte prestaties en doet zijn werk fluisterstil.
Mini heeft aangegeven dat de Aceman een 54,2 kWh accupakket zal krijgen, wat een actieradius van een goede 350 kilometer mogelijk maakt. Er zijn overigens ook geruchten over een instapmodel met een 40 kWh accupakket. Dat zou een actieradius van ongeveer 250 kilometer moeten bieden.
Het interieur, dat traditionele Mini-kwaliteiten combineert met geavanceerde technologieën, belooft een unieke rijervaring. Verder zal de auto een Android Automotive OS besturingssysteem en een innovatief circulair OLED-display krijgen, in de karakteristieke stijl van Mini. De cabine zal waarschijnlijk worden verrijkt met naar eigen zeggen baanbrekende verlichtings- en sfeerfuncties. Dit om de iconische Mini-stijl nog meer tot uiting te brengen.
Samenwerking Mini en Great Wall Motors
De productie van de Aceman is het resultaat van een samenwerking tussen Mini en de Chinese autofabrikant Great Wall Motors. Een samenwerking die we de laatste steeds vaker zien. We zitten immers in een tijdperk dat de auto-industrie steeds meer aan globalisering onderhevig is en de invloed van Chinese autofabrikanten is groter dan ooit. Door de productie in China te plaatsen, kan Mini profiteren van een grote flexibiliteit. Dat is iets wat zijn voordelen kan hebben in een snel veranderende markt. Mini zal de Aceman vanaf 2026 trouwens ook in het Verenigd Koninkrijk gaan bouwen.
Lancering: eind 2024?
Met de verwachte lancering eind dit jaar, een productiestart van begin 2025 komt de Mini Aceman op een moment dat er net een aantal sterke concurrenten op de markt is. Hierbij moeten we denken aan de Volvo EX30, Zeekr X en Smart #1. Deze zijn qua prijs vergelijkbaar – de vanafprijs wordt geschat op iets meer dan 40.000 euro – maar zijn wel iets groter. Aan de andere kant hebben die niet de karakteristieke, onnavolgbare look & feel van een Mini. En dat is iets waar de nieuwe Aceman uiteraard volop van kan profiteren.