Vandaag was de onthulling, komende zomer staat de tweede generatie van de Porsche Macan waarschijnlijk in de showroom. Deze zal alleen verkrijgbaar zijn met een volledig elektrische aandrijving. Naast de Taycan elektrische sportsedan, voegt Porsche nu dus ook een elektrische SUV aan zijn assortiment toe.
Porsche Macan E: twee aandrijfvarianten
De nieuwe Macan komt in twee uitvoeringen: de Macan 4 en de Macan Turbo. Porsche heeft ervoor gekozen om beide modellen uit te rusten met dubbele motoren en vierwielaandrijving. Het zou ons trouwens niet verbazen als er later ook een meer betaalbare variant met achterwielaandrijving komt. Maar voorlopig is het basismodel de Porsche Macan 4. Deze heeft een vermogen van 300 kW (408 pk), een topsnelheid van 220 km/u en voltooid de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. De nog krachtigere Porsche Macan Turbo. Deze levert een indrukwekkend systeemvermogen van maximaal 470 kW (639 pk) en accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 3,3 seconden, terwijl de topsnelheid maar liefst 260 km/u bedraagt.
Actieradius ongeveer 600 kilometer
Beide Macan-modellen beschikken over een 100 kWh accupakket, waarvan effectief 95 kWh gebruikt kan worden. Deze capaciteit geeft de Macan een forse actieradius. De Macan 4 kan tot 613 kilometer rijden op een volle lading, terwijl de Macan Turbo een bereik van 591 kilometer heeft.
Dankzij een 800 volt systeemspanning biedt de Macan een hoge DC-oplaadsnelheid. Beide varianten kunnen met maximaal 270 kW opgeladen worden, waardoor de accu in slechts 21 minuten van 10% naar 80% opgeladen kan worden. Bij gebruik van een minder krachtige laadpaal, kan het innovatieve ‘bank charging’ systeem worden ingezet, Daarbij wordt het accupakket virtueel gesplitst in twee 400 volt eenheden die tegelijkertijd – maar onafhankelijk van elkaar – opgeladen kunnen worden.
Rijeigenschappen elektrische Macan: typisch Porsche
De ontwikkeling van de nieuwe Macan was gericht op het behouden van de typische Porsche rijdynamiek. Jörg Kerner benadrukt: “De sportieve zitpositie, het lage zwaartepunt, samen met de dynamische rijeigenschappen en nauwkeurige besturing, geven de nieuwe Macan het gevoel van een echte sportwagen.”
Het elektronisch beheerde Porsche Traction Management (ePTM) reageert tot vijf keer sneller dan traditionele systemen zodat de aansturing van de aandrijflijn in bijna realtime wordt geregeld. Ook beschikt de Macan Turbo over Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) voor een verbeterde grip en stabiliteit.Het systeem past de krachtverdeling ook aan op basis van het gekozen rijprogramma.
De Macan-modellen met luchtvering, standaard op de Turbo, zijn uitgerust met het Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit systeem biedt een breder bereik tussen comfort en prestaties. De Macan is optioneel voor het eerst ook te bestellen met achterasbesturing. Die optie resulteert in een draaicirkel van slechts 11,1 meter, ideaal voor het rijden in de stad. Verder is de Macan optioneel ook leverbaar met een trekhaak, het trekvermogen bedraagt maximaal 2.000 kilo.
Interieur
Volgens Porsche combineert de nieuwe Macan prestaties met dagelijkse bruikbaarheid. Het interieur biedt luxe en voldoende ruimte voor vijf personen en hun bagage. Het interieur biedt zowel voor- als achterpassagiers meer beenruimte en comfort door een lagere zitpositie. De bagageruimte meet, afhankelijk van het model en de uitrusting, zo’n 40 liter. Door het neerklappen van de achterbank kun je deze vergroten tot 1.348 liter.
Android Automotive OS
Verder combineert het interieur moderne digitale interfaces met klassieke analoge bedieningselementen en milieuvriendelijke materialen. Er is een geavanceerd display- en bedieningsconcept met maximaal drie schermen waarbij het 10,9-inch passagiersscherm optioneel is. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS, en de ‘Hey Porsche’ spraakassistent biedt gebruiksvriendelijke navigatie en laadstop aanbevelingen. In het nieuwe Porsche App Centre kunnen gebruikers ook ‘third party’ apps zoals Spotify installeren.
Porsche Macan komende zomer in productie
In Nederland starten de prijzen van de Macan 4 bij € 88.900 en de Macan Turbo bij € 121.000. De productie van de elektrische Macan begint deze zomer, de eerste leveringen zullen later in het jaar plaats vinden.