De Smart #3, een volledig elektrisch aangedreven Sport Utility Coupé, is klaar om de Europese wegen te veroveren. Deze sportieve en onderscheidende SUV-coupé is het tweede model van Smart na de herlancering van het merk en belooft een frisse wind door het EV-landschap te laten waaien.
De comeback van Smart
Smart, ooit bekend om zijn compacte stadsauto’s, heeft een succesvolle transformatie ondergaan en positioneert zich nu als een premium merk in het elektrische segment. De Smart #1 was het eerste model van ‘het nieuwe Smart’, een fraaie compacte elektrische ‘urban’ SUV. Met de komst van de #3 lijkt het merk zijn heropleving voort te zetten en de strijd aan te gaan met gevestigde EV-giganten.
Smart #3 is ‘made in China’
De Smart #3 wordt, net als de #1, ontwikkeld en geproduceerd in China, als onderdeel van een joint venture tussen Mercedes-Benz en het Chinese Geely-concern. De technische basis van de twee nieuwe modellen van Smart is het veelzijdige elektrische autoplatform SEA (Sustainable Experience Architecture) van Geely. Het ontwerp is/was in handen van Mercedes.
De samenwerking met Geely biedt Smart toegang tot geavanceerde technologieën en flexibele productiemogelijkheden van de Chinese autofabrikant. Dat maakt de weg vrij voor verdere modellen en uitbreiding in andere markten. De lancering van de Smart #3 is dan ook niet alleen een belangrijke mijlpaal voor het merk zelf, maar ook een teken van de groeiende diversiteit en concurrentie in het elektrische segment.
Sportief en fris design
De Smart #3 is een sportievere interpretatie van de designfilosofie die al bij de #1 te zien was. Slanke CyberSparks+ LED-koplampen, een opvallende ‘Shark Nose’ en een brede A-vormige grille sieren de voorkant, terwijl een elegante E-lijn het sportieve silhouet benadrukt. Nieuwe kleuren zoals Photon Orange Metallic, Electric Blue Matte en Vibrant Brown versterken de frisse uitstraling.
Efficiëntie door aerodynamica
De Smart #3 blinkt uit in aerodynamische efficiëntie. Een actieve grille, zijluchtinlaten en modelspecifieke wielen aan de voorkant dragen bij aan een betere energie-efficiëntie. Aan de achterzijde zorgen een diffuser en spoiler, samen met de optimalisatie van de onderkant van de carrosserie, voor een gestroomlijnd ontwerp. Aerodynamische zijspiegels en verborgen deurgrepen maken het plaatje compleet, wat resulteert in een behoorlijk lage luchtweerstand (Cw-waarde: 0,27).
Premium comfort in het interieur
Het interieur kenmerkt zich door ronde vormen, een naadloos dashboard en een 12,8-inch centraal beeldscherm. Hierdoor krijgt het geheel een premium uitstraling die past bij het vernieuwde imago van het merk.
Prestaties Smart #3: vergelijkbaar met de #1
De Smart #3 zal net als de Smart #1 beschikbaar zijn met één of twee motoren. De enkele motor levert 200 kW (272 pk) en 343 Nm koppel, terwijl de tweemotorige Brabus-variant een vermogen heeft van 315 kW (428 pk) en 543 Nm koppel. Ondanks dat vermogen is de topsnelheid vrij bescheiden, die is namelijk begrensd op 180 kilometer per uur. Genoeg om lekker op de snelweg te rijden maar op de linkerbaan van de Autobahn zul je zo nu en dan plaats moeten maken voor de snellere auto’s.
Accu en bereik Smart #3
Hoewel er nog geen officiële informatie beschikbaar is over de accu, wordt verwacht dat de Smart #3 dezelfde 61 kWh accu krijgt als de Smart #1. De actieradius zal uiteraard afhangen van het gewicht en de aerodynamica. De verwachting is dat de WLTP-actieradius dankzij de gunstigere stroomlijn iets gunstiger zal zijn dan die van de Smart #1, met een maximaal bereik van ongeveer 440 kilometer.
Laten we eens kijken naar de overeenkomsten en verschillen tussen de Smart #1 en Smart #3:
Smart #1 | Smart #3 | |
Lengte | 4,3 meter | 4,4 meter |
Wielbasis | 2.775 mm | 2.785 mm |
Hoogte | 1.636 mm | 1.556 mm |
Vermogen | 200 kW – 316 kW | 200 kW – 316 kW |
Actieradius | maximaal 420 kilometer | ongeveer 440 kilometer |
Nog dit jaar in Europa gelanceerd
De officiële presentatie van de Smart #3 vindt plaats op de IAA in september 2023, waarna het model eind dit jaar in de eerste Europese markten wordt geïntroduceerd.