Inmiddels kent iedereen wel de Skoda Octavia. Een prima middenklasser die ook nog eens voor een aantrekkelijke prijs wordt aangeboden. Het huidige model gaat al weer even een tijdje mee. Het is dus hoog tijd om de Octavia weer eens op te frissen. Zo is de vernieuwde Octavia een stukje langer en breder geworden. Met deze wijziging zet het model weer een stap in de richting van de bestaande Superb.
Wijzigingen in het ontwerp
Als je naar de nieuwe Octavia kijkt zie je direct elementen terug die wij al kennen van de Superb en de Scala. Vooral de scherpe lijnen doen ons hier direct aan denken. Eerder doken er nog afbeeldingen op van gespleten koplampen. De meningen hierover waren enorm verdeeld en Skoda heeft er voor gekozen om de Octavia toch weer bij de familie te betrekken. Door de wijzigingen in het ontwerp is de luchtweerstand weer een stuk lager geworden. Onder aan de streep zal het vernieuwde model dus zuiniger zijn.
Zoals gezegd is de vernieuwde Octavia in alle opzichten weer een stukje gegroeid. Zo is het model 2,2 centimeter langer geworden en 1,5 centimeter breder. Dit valt niet op bij een dergelijk grote auto. Toch zijn de gevolgen van deze groei aan de binnenzijde goed merkbaar. Vooral de passagiers op de achterbank zullen merken dat ze nu meer knieruimte hebben. Voor de bagage van alle passagiers is er 600 liter bagageruimte beschikbaar bij de hatchback. Bij de Combi is er 640 liter aan bagageruimte. In beide gevallen is dit de ruimste bagageruimte in hun klasse.
Interieur
De wijzigingen houden niet enkel aan de buitenzijde op. Naast de groei van knieruimte voor de achterbank is ook het dashboard flink onder handen genomen. Het ontwerp kunnen wij het beste vergelijken met de nieuwe Volkswagen Golf 8 welke recentelijk is gelanceerd. Opvallend zijn de twee kleurenschermen. Achter het tweespaaks stuurwiel is het eerste 10 inch kleurenscherm terug te vinden. Boven het middenconsole zien wij een 8,25 inch kleurenscherm terug. Deze laatste is optioneel nog te vergroten naar 10 inch. Door deze nieuwe stijl wordt het aantal knoppen in de Octavia behoorlijk gereduceerd. Aangezien het scherm al een transformatie doormaakt naar digitaal heeft Skoda ook gedacht aan de inzittenden. Er zijn nu vijf USB-poorten in het interieur te vinden voor het opladen van de verschillende smartphones.
Slimmigheidjes
Zoals wij het wel van Skoda gewend zijn zit ook deze Octavia weer bomvol met slimmigheidjes. Zo beschikt dit model over ‘slimme’ koplampen. Je rijdt hierdoor feitelijk altijd met groot licht, maar worden tegenliggers automatisch herkent. Als er tegenliggers zijn wordt het licht automatisch aangepast zodat zij niet verblind worden. Uiteraard worden de nodige slimmigheden direct uit de magazijnen van de Volkswagen Groep weggetrokken. Zo zien wij zaken terugkomen zoals Collision Avoidance Assist, Exit Warning, Hands-on-Detect en Emergency Assist. Veiligheid heeft bij Skoda altijd hoog in het vaandel gestaan en deze zaken dragen hier zeker een steentje in bij.
Motorisering
Niet alleen de Octavia is flink gegroeid. Ook het motoraanbod is flink gegroeid. Er is dus nu nog meer keuze. Je hebt keuze uit een benzinevariant, CNG-versie, plug-in hybrides en mild-hybrides. De CNG-versie (aardgas) is de meest eenvoudige op deze prijslijst. Deze wordt geleverd met een 130 pk sterke 1.5 TSI-motor. Aan dit motorblok is een kleine benzinetank en een drietal kleinere CNG-tanks gekoppeld. Dit moet uiteindelijk een actieradius opleveren van 523 kilometer op aardgas.
Voor de plug-in hybride kun je ook enkel kiezen uit de 1.4 TSI benzinemotor. Deze benzinemotor is echter gekoppeld aan een elektromotor. Juist op dit vlak wordt wel weer verschil gemaakt. De basisvariant levert een systeemvermogen van 204 pk, maar de sterkere variant weet 254 pk over te brengen op de wielen. De plug-in hybride bij deze Octavia wordt standaard geleverd met een 6-traps DSG-automaat. Dit type automaat maakt in deze auto zijn debuut. Helaas heeft het 13 kW accupakket wel zijn ruimte nodig. Dit gaat ten kosten van de bagageruimte bij deze plug-in hybride. Voor de hatchback blijft er dan nog 450 liter over. Bij de Combi blijft er nog 470 liter bagageruimte over.
De mild-hybride komt er in twee varianten, namelijk een 1.0 TSI e-Tec of de 1.5 TSI e-Tec die samen met een 48 voltsysteem goed zijn voor respectievelijk 110 en 150 pk. Deze varianten worden geleverd met een zeventraps DSG-automaat. Er zullen later overigens ook modellen beschikbaar komen met een handgeschakelde versnellingsbak.
Wanneer je geen van dit bovenstaande wenst kun je altijd nog kiezen voor de 190 pk 2.0 TSI met standaard vierwielaandrijving. Net als bij de mild-hybride wordt deze standaard voorzien van de zeventraps DSG-automaat. Dieselen kan uiteraard ook nog steeds. Hiervoor is er keuze uit motorvarianten van 115 pk, 150 pk of 200 pk.
Prijs en beschikbaarheid
We zullen nog even geduld moeten hebben alvorens de nieuwe Octavia werkelijk beschikbaar komt. In de zomer van 2020 moet het model in de showrooms terug te vinden zijn. Prijzen zijn helaas nog niet kenbaar gemaakt. In aanloop naar de marktintroductie zullen deze prijzen nog wel kenbaar worden gemaakt door Skoda. Hier zul je dan ook een waslijst aan opties tegen gaan komen. Denk hierbij aan sfeerverlichting voor in het interieur, massagestoelen of een 4.2 inch head-up display. Wij zullen speciale uitvoeringen dan nog even buiten beschouwing laten.