Range Rover maakt serieus werk van elektrische mobiliteit. Niet zo lang geleden presenteerde Jaguar Land Rover de nieuwe “Reimagine”-strategie. Jaguar Land Rover streeft ernaar dat in 2030 zo’n 60 procent van zijn wereldwijde verkoop afkomstig is van volledig elektrische voertuigen, 10 procent van plug-in hybrides en 30 procent van milde of normale hybrides. Tegen 2036 zullen alle voertuigen die men wereldwijd verkoopt, emissievrij zijn.
Range Rover elektrisch
En ook Land Rover zal zijn modellenpalet aan de hand van die nieuwe strategie gaan ontwikkelen. Zo zal men voor de komende generaties van de Range Rover Evoque en Discovery Sport overschakelen op de nieuwe “native electric” architectuur van het bedrijf. Aanvankelijk zal Land Rover deze modellen uitsluitend aanbieden met een hybride of plug-in hybride aandrijflijn. Maar volgens het Britse automagazine Autocar zullen daar in de nabije toekomst ook Range Rover-modellen met een volledig elektrisch aandrijflijn bijkomen.
Vanaf 2026 alleen nog maar geëlektrificeerde modellen
Volgens het nieuwe businessplan van Jaguar Land Rover wil Land Rover de komende vijf jaar zes volledig elektrische varianten op de markt brengen. Bovendien zal men vanaf 2026 alleen nog maar geëlektrificeerde aandrijflijnen aanbieden. Op dit moment biedt Land Rover alleen nog maar mild-hybride systemen maar dat moet dus snel gaan veranderen.
Nieuwe (elektrische) platforms
Alle toekomstige Land Rover-modellen gaan over op een van de twee nieuwe platforms. Er is een ‘universeel’ platform, genaamd Mixed-Powertrain Modular Longitudinal Architecture (MLA). Daarnaast komt er volgens Autocar een volledig elektrisch platform, dat Electrified Modular Architecture (EMA) gaat heten. Volgens een persverklaring introduceert men het EMA-platform vanaf 2024. Het bedrijf bevestigde al eerder dat men het zal worden gebruiken voor de volgende generatie Range Rover Evoque- en Discovery Sport-modellen. Dit betekent dat men toekomstige versies van deze modellen niet zal aanbieden met een normale verbrandingsmotor of als mild hybrid.
EMA-platform
Volgens Land Rover wordt het EMA-platform ontworpen rond de accu die aan de onderzijde is geïnstalleerd. Het platform heeft een ‘eenvoudige’ carrosseriestructuur en een vlakke vloer voor een maximale binnenruimte. Ook kondigde het bederijf aan dat de door JLR ontwikkelde elektrische aandrijvingen op een 800-volt technologie gebaseerd zullen zijn.
MLA-patform
Men verwacht het MLA-platform in 2022 of 2023 op de markt kom. Men gaat het gebruiken voor bijvoorbeeld de volgende Range Rover-generatie en de Range Rover Sport. Het wordt omschreven als een “flexibele” architectuur. Hij is bedoeld om het gebruik van mild hybride, hybride, plug-in hybride en volledig elektrische aandrijflijnen mogelijk te maken.