Voor geruime tijd is het al duidelijk dat Lucid graag ook zijn voet op Europese bodem wil zetten. Tot op heden was het echter nog compleet onduidelijk wanneer deze stap gemaakt zou worden. Het lijkt er dan nu echt van te komen en zelfs eerder dan wij denken. Volgens goed ingelichte bronnen wil het Amerikaanse Lucid in juni of juli al in Europa actief zijn. Alvorens het zover is zullen er nog wel wat stappen genomen moeten worden.
Europees hoofdkantoor
Om de verkopen in Europa te kunnen begeleiden moet er allereerst een Europees hoofdkantoor komen. Volgens het Britse Autocar is het al duidelijk dat dit kantoor gevestigd zal worden in Duitsland. Mede door de komst van dit hoofdkantoor kunnen Duitsers de Lucid Air ook al eerste bemachtigen.
Zodra alles goed in gereedheid is gebracht wil het merk spoedig uitbreiden naar andere landen waar elektrische auto’s populair zijn.
Nederland is interessant
Lucid wil zijn vleugels graag spreiden, maar wel op hun eigen manier en tempo. Men kijkt dus per land of het interessant genoeg is om hier de Air aan te bieden. Er wordt natuurlijk gekeken naar de welvarende economie van het land, alsmede de laadinfrastructuur. De adoptie van elektrische auto’s is daarnaast een belangrijke factor om voor de fabrikant te overwegen of de Lucid Air een kans van slagen heeft.
Naast Duitsland zijn Nederland en Noorwegen belangrijke kanshebbers. Het zijn juist deze landen waar de elektrische auto een enorme opmars maakt. Dit komt uiteraard mede door de gunstige regelingen voor diegene die elektrisch rijden. Er is dus een hele grote kans dat de Lucid Air nog dit jaar in Nederland beschikbaar zal zijn. Wanneer de eerste leveringen dan zullen plaatsvinden is nog even een vraagteken.
Prijskaartje
Weten weten dat de Lucid Air geen koopje zal zijn, maar over de prijzen in euro’s wordt nog niet gesproken. De prijzen in Amerika zijn al wel duidelijk en we weten helaas ook dat de aanschaf van een auto aldaar een stuk interessanter is. In Nederland moeten wij ons dus even schrap zetten voor de catalogusprijs, maar dan krijg je ook wel een serieuze EV.
In de Verenigde Staten zal de Air uiteindelijk $ 77.400 kosten, zodra de minst krachtige en basisversie, bekend als de Air Pure , wordt gelanceerd met 480 pk en 654 km rijbereik. De goedkoopste Air die momenteel beschikbaar is, het Grand Touring-model, begint bij $ 140.500 en kan maximaal 830 km rijden. De beste Air Dream-editie was bij de dealer $ 169.000, maar nu verschijnen ze in de VS voor meer dan $ 200.000,-. Dat zijn bedragen waar je wel even drie keer over gaat nadenken, hoe goed de auto’s ook zijn. We weten immers ook dat de Amerikaanse prijzen nog veelvuldig opgehoogd worden door onder andere BPM en overige importheffingen.
Andere versies
Er komen mogelijk nog wel meer versies op de markt. Het blijft natuurlijk de vraag of deze ook op Europese bodem terug te vinden zijn. Zo lijkt er een model te komen met dubbelmotorige achteras, blijkbaar bekend als de Megawatt-achteras. Deze versie biedt een vermogen van 1.341 pk.
De driemotorige Air zou 1.600 pk kunnen ophoesten, wat zou kunnen betekenen dat de Tesla Model S Plaid’s dagen als de snelst accelererende sedan ooit zijn geteld. Dezelfde motorconfiguratie zal ook zijn weg vinden naar de topversie van de aankomende Lucid Gravity SUV, die begin 2024 debuteert.