Daimler is op zoek naar een partner in China. Daarmee wil het samenwerken om de elektrische variant van de Smart te gaan maken. Die zal onder de EQ-lijn van Mercedes gaan vallen. De auto moet een belangrijke rol gaan spelen in het stadsverkeer in grote steden over de gehele wereld.
Partner
Daimler heeft ook al een partner op het oog. Het wil de samenwerking aangaan met Bejing Electric Vehicle Co. Dit is ook niet vreemd. Het betreft namelijk de elektrische tak van Bejing Automotive Group Co. Dit is een partner waar het al vele jaren in het verre oosten mee samenwerkt. De verbanden zijn daardoor vrij gemakkelijk te leggen. Die samenwerking loopt al sinds het jaar 2005 en betreft sindsdien al Mercedes-modellen.
Doelen
Door de huidige ontwikkelingen op de markt ziet Daimler ineens geheel nieuwe kansen voor de auto die voormalig als Smart door het leven ging. De kleine stadsauto kon sinds de introductie in 1998 nooit winstgevend worden gemaakt. Nu duurzaamheid in vervoer en verkeersproblemen door verstedelijking belangrijke aandachtspunten zijn, komt de auto echter opnieuw in beeld. De fabrikant denkt daardoor een voorsprong te hebben om leiderschap in deze tak van de autobranche te kunnen pakken. Om die reden wil het dan ook met grote partners samenwerken om de elektrische modellen zo snel als mogelijk hoogwaardig te kunnen lanceren.
Andere partners
Doordat de regels in China lange tijd vereisten dat buitenlandse fabrikanten zoals Daimler alleen in het land konden werken in samenwerking met een lokale partner, heeft her er al samenwerkingen. Het werkt als samen met bekende namen als BAIC en BYD. Dat desondanks toch voor BJEV wordt gekozen komt door de lange band die al bestaat op dit vlak. Het is vooral de bedoeling om snel in veel grote steden een slag te slaan met de kleine elektrische auto. Daarvan zijn er veel in China te vinden.