Eind vorig jaar mochten wij voor het eerst kennismaken met de vernieuwde e-Niro. Helaas werd op het moment van die presentatie nog geen technische informatie verstrekt. Vandaag heeft Kia deze informatie wel uit de doeken gedaan. Wij weten dus nu precies wat ons te wachten staat en welke kleine wijzigingen de fabrikant nog verder heeft doorgevoerd.
Geen grote wijzigingen voor e-Niro
Al eerder was het ons snel duidelijk dat Kia met de e-Niro geen grote wijzigingen zou doorvoeren. Het model scoort jarenlang al erg goed, en waarom zou je het succesvolle recept dan wijzigen? Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering en de modelupdate voor dit jaar lijkt vooral om finetuning te gaan. Het zijn juist die kleine zaken die de e-Niro weer een stukje interessanter maken.
Hetzelfde platform
Zoals wij vorig al wisten te melden blijft de e-Niro nog op het oude vertrouwde platform staan. Dit betekent dat er onder de huid niet veel nieuws te melden valt. Nog steeds kun je dus rekenen op een 77 kWh accupakket. Wel is de actieradius iets gestegen naar 463 kilometer. Deze winst gaat wel weer ten koste aan het koppel. Het koppel is gezakt naar 255 Nm. In de dagelijkse ritten zul je hier weinig van merken, want nog steeds kun je vertrouwen op de 201 pk sterke elektromotor.
Net als voorheen beschikt het voertuig over een op navigatie gebaseerde accuconditionering die de accu voorverwarmt wanneer u een snellader als bestemming selecteert. Het is een functie die enorm wordt gewaardeerd en de levensduur van het accupakket aanzienlijk kan verlengen.
Het opladen van de e-Niro van 10 naar 80 procent kan in 43 minuten, wat ongeveer hetzelfde is als voorheen. Dat suggereert dat de maximale laadsnelheid niet is gestegen ten opzichte van de vorige 77 kW. De laadkabels kun je nu echter wel onder de motorkap van de e-Niro opbergen, want dit nieuwe model krijgt een kleine frunk.
HabaNiro design
De grote wijzigingen kunnen wij terugvinden in het exterieur en interieur. De vernieuwde e-Niro is ontworpen volgens het nieuwe HabaNiro-principe. Deze nieuwe desingtaal is al eens eerder uitgelegd in het artikel van eind vorig jaar. De buitenkant is compleet anders en veel moderner dan voorheen, en hetzelfde kan gezegd worden van het interieur, dat qua ontwerp erg lijkt op de binnenkant van de EV6 en nu wat gerecyclede materialen bevat, waardoor het duurzamer is. Dit laatste past zeker beter in een volledig elektrische auto.
Kia zegt ook dat deze nieuwe Niro ophanging en stuurverbeteringen heeft gekregen en dat hij een plezierigere en responsievere rijervaring moet bieden dan voorheen.
Prijs en beschikbaarheid
De vernieuwde Kia e-Niro moet deze zomer bij de dealers staan. Vlak voor aanvang van deze marktintroductie zal Kia Nederland de prijzen kenbaar maken voor het vernieuwde model. Een kleine prijsstijging kunnen wij helaas wel verwachten gezien de huidige marktomstandigheden. Het zou ons echter wel positief verrassen als Kia de prijs gelijk weet te houden in vergelijking met het huidige model.