General Motors verzamelt elektrische auto’s rechts en links, variërend van de relatief goedkope Chevrolet Equinox EV tot het vlaggenschip Cadillac Celestiq super-sedan, allemaal rijdend op het modulaire Ultium-platform. Die flexibele architectuur krijgt een andere variant met de enorme Cadillac Escalade IQ uit 2025, een volledig elektrische SUV die zich bij zijn broer met verbrandingsmotor zal voegen in de line-up van het bedrijf.
Escalade is belangrijk
De Escalade is een van de belangrijkste voertuigen in de Cadillac-stal, dus de automaker gooide alles wat hij had op de IQ elektrische versie. Met een door GM geclaimde actieradius van 720 kilometer dankzij een batterij die meer dan 200 kilowattuur bruikbare energie meet, zijn de voorlopige specificaties van de Escalade IQ net zo indrukwekkend als zijn gedurfde vormgeving. Voeg daar nog een dashboardbreed infotainmentscherm, vierwielbesturing en tot 4.000 kg trekvermogen aan toe en je hebt de ingrediënten voor alweer een aantrekkelijke luxe SUV – alleen deze keer is hij elektrisch.
Ultium EV-platform
Het schaalbare Ultium EV-platform biedt plaats aan de 24-module batterij van de Escalade IQ, twee keer zoveel als de kleinere Lyriq SUV en zijn bruikbare capaciteit van 102,0 kWh. Cadillac heeft nog niet op details ingegaan, maar zijn batterij van meer dan 200 kWh klinkt als een doodlopende weg voor de 212,0 kWh-eenheid in de GMC Hummer EV. Net als de Hummer zal de Escalade IQ een elektrische architectuur van 800 volt gebruiken, waarschijnlijk overeenkomend met de maximale DC-laadsnelheid van 350 kilowatt van zijn neef.
Cadillac zegt dat de IQ tot 160 kilometer bereik zal bieden in 10 minuten opladen op een openbare 350 kW-oplader. Een ingebouwde lader van 240 volt met twee niveaus is standaard, waarmee de Escalade wordt opgeladen met een snelheid van 24,8 kilometer extra actieradius per uur bij 7,7 kW. De IQ kan ook tot 19,2 kW van wisselstroom accepteren, en op een stopcontact van 240 volt dat zoveel stroom kan leveren, zal de SUV volledig opladen in ongeveer 13 uur.
Krachtig beest
Dankzij dubbele motoren met permanente magneet beschikt de Escalade IQ over standaard vierwielaandrijving, met 680 pk en 615 Nm koppel in de normale rijmodus van de SUV. Schakel het over naar de zogenaamde Velocity Max en die cijfers springen naar 750 pk en 785 Nm, waarvan Cadillac beweert dat het de ‘Slade in minder dan 5 seconden naar 100 km/h zal duwen. De Escalade IQ 2025 zal volgens schattingen van het bedrijf ook 4.000 kg kunnen trekken. Rijden met één pedaal en selecteerbare remregeneratie zijn standaard, net als een warmtepomp die de energiebelasting van de automatische klimaatregeling met vijf zones helpt verminderen.
Net als zijn neven GMC Hummer en Chevrolet Silverado EV, krijgt de Escalade IQ vierwielbesturing, met een rijfunctie op lage snelheid, de Cadillac Arrival Mode. Luchtvering en magnetische dempers zijn standaard, waardoor de Escalade tot 2 inch wordt verlaagd voor aerodynamica of een inch wordt verhoogd voor speling. De elektrische SUV zal ook beschikken over een voertuig-naar-huis-functie (V2H) binnen zijn laadsysteem, wat betekent dat klanten rechtstreeks stroom uit hun auto kunnen halen via een correct geïnstalleerde thuislader.
Vernieuwd design
Elke Escalade sinds het origineel uit 1999 heeft een imposante styling gehad, en dat zal bij de nieuwe elektrische variant niet veranderen. De Escalade IQ deelt veel design-DNA met het model met verbrandingsmotor, met een rechtopstaande grille en een lange daklijn, maar veel details zijn herzien voor een betere aerodynamica en een meer futuristisch uiterlijk. Aan de laatste voorkant wijken verticale koplampen af van de loensende ogen van de standaard Escalade, met een verlichte grille die kenmerkend is voor de Cadillac IQ en die er minder onbezonnen en blokkerig uitziet dan sommigen van ons hadden verwacht.
Idem het vloeiende zijprofiel, dat een scherpe schouderlijn krijgt die van het voorspatbord naar het achterlicht loopt, evenals een vouw onderaan de deuren die wat licht opvangt. Hoewel Cadillac zegt dat het silhouet direct herkenbaar is, is de D-stijl van de Escalade IQ uit 2025 agressief naar voren gekanteld in afwijking van de vierkantere daklijnen van varianten met verbrandingsmotor. De achterrand heeft een dunne, edgy verlichtingsstrook – herinnerend aan het staartvinachtige motief dat op elke Escalade sinds het model uit 2015 te zien is – maar nu is elk achterlicht opgesplitst in twee elementen, waarbij de onderste eenheden duidelijk een eerbetoon zijn aan de prachtige Celestik.
Cadillac negeerde ook de aerodynamica niet met het nieuwe ontwerp, door de vorm van de achterranden van het voertuig te optimaliseren, de onderkant glad te strijken en grille-luiken aan de voorkant toe te voegen die sluiten wanneer er weinig koeling nodig is. Het netto resultaat van dat werk is een 15 procent lagere weerstandscoëfficiënt.
Interieur
De strakke, moderne uitstraling vertaalt zich goed naar de cabine. De gebruikerservaring wordt gekenmerkt door een enorme, dashboard-overspannende reeks schermen van in totaal 55 inch diagonaal. Het digitale instrumentenpaneel en het centrale aanraakscherm domineren het scherm, tegen elkaar aan, met een secundair aanraakscherm recht voor de passagier. Het interieur krijgt ook ingewikkelde visgraatperforaties voor de lederen stoelen en houten bekleding die ‘s nachts van achteren wordt verlicht.
Een van die metalen knoppen bedient een kleiner scherm op de middenconsole, waarmee de voertuiginstellingen en secundaire bedieningselementen worden bediend. Maar er blijkt een zorgwekkend gebrek te zijn aan harde knoppen voor klimaatregeling en andere veelgebruikte functies. En helaas, net als andere toekomstige GM-producten, zal de Escalade IQ het doen zonder Apple CarPlay of Android Auto – hopelijk is het infotainment verder goed georganiseerd.
Cadillac zegt dat in combinatie met de vlakke cabinevloer de uitgestrekte afmetingen voldoende ruimte bieden voor een optionele executive stoel op de tweede rij, de eerste keer dat de grote SUV zoiets biedt. Ga ervoor en je krijgt individuele kuipstoelen achterin, met een 12,3-inch entertainmentscherm voor elke passagier op de tweede rij en een kleiner middelste touchscreen-commandocentrum in de volledige console.
Enhanced Super Cruise
Gezien de nieuwe Escalade voor 2021 die Enhanced Super Cruise naar de GM-line-up bracht, zou het geen verrassing moeten zijn dat de technisch gelukkige Escalade IQ dit voorbeeld volgt, met een driejarig OnStar Super Cruise-abonnement inbegrepen. De handsfree rijassistentie werkt op 400.000 mijl vooraf in kaart gebrachte snelwegen met beperkte toegang in de VS en Canada, en net als bij de Hummer EV kan het zelf rijstrookwisselingen initiëren om langzaam rijdend verkeer te passeren.
Verder wordt de Escalade IQ geleverd met dodehoekbewaking en actieve aanrijdingspreventie, automatisch noodremmen dat werkt op kruispunten, een high-definition 360-graden camerasysteem en aanrijdingspreventie voor voetgangers en fietsers.
Prijsstelling
De Cadillac Escalade IQ 2025 zal volgens het bedrijf een vanafprijs hebben van “ongeveer $ 130.000”. De Escalade IQ, gebouwd in GM’s Factory Zero-faciliteit in Hamtramck, Michigan, zal volgende zomer in productie gaan voor leveringen aan klanten tegen eind 2024.
Hij voegt zich bij de Escalade met verbrandingsmotor in de line-up van Cadillac, die nu begint bij $ 81.190 inclusief belasting, oplopend tot $ 152.590 voor het vlaggenschip Escalade V. Een volledig prijsoverzicht voor de IQ is niet beschikbaar, maar hij komt in twee uitrustingsniveaus: Luxe en Sport. Er zullen zeven carrosseriekleuren beschikbaar zijn, waarvan zes met een contrasterend zwart geverfd dak.
De kans dat deze Escalade IQ de oversteek naar Europa zal maken is klein. Het merk is hier ooit al eens vertegenwoordigt geweest, maar heeft zich relatief kort daarna toch weer teruggetrokken. De terugkeer, met bijvoorbeeld enkel elektrische modellen, lijkt daarom erg klein. Het neemt echter niet weg dat wij enorm onder de indruk zijn van dit elektrische monster van Cadillac.