De Smart #1 moet de herrijzenis van het karakteristieke, maar nooit erg succesvolle merk Smart inluiden. Tot nu toe bouwde het merk vooral compacte stadsauto’s, die weliswaar redelijk goed zijn verkocht maar nooit echt succesnummers zijn geweest. Met de nieuwe Smart #1 slaat men een geheel nieuwe weg in.
Samenwerking met Geely
Ten eerste is het bedrijf nu geen volledige dochteronderneming van Mercedes meer en ook aan de samenwerking met Renault is een einde gekomen. Het ‘nieuwe’ Smart is een joint venture van Mercedes en het Chinese Geely. Voor de goede orde: Geely heeft 10% van de aandelen van Mercedes en is ook eigenaar van (bekende) merken als Volvo, Polestar, Lotus en Lynk&Co.
Verder zal Smart afstappen van de kleine stadsautootjes. Het is niet gezegd dat men die nooit meer aan zal bieden, maar voorlopig komt men met wat grotere modellen. De Smart #1 bijvoorbeeld, een elektrische auto die we qua formaat kunnen vergelijken met de VW ID.3, Cupra Born, MG4 Electric en BYD Atto 3. Uiteraard nog steeds met een heel herkenbaar en vooral trendy uiterlijk. Het design van de Smart #1 is overigens handen van Mercedes, Geely neemt de productie voor zijn rekening.
Levering begin volgend jaar
Die productie draait al eventjes want in China worden de eerste eenheden al afgeleverd. In Europa is de voorverkoop van start gegaan en zullen we tot begin volgend jaar moeten wachten. Dat wil zeggen, als we nu een productieplek reserveren, anders wordt het achteraan aansluiten.
Hoe groot is die Smart #1 nu precies? Nou, hij is Geely bouwt de #1 op het bekende SEA-platform. De #1 is welgeteld 4,27 meter lang, 1,85 meter breed en 1,64 meter hoog. Hij staat op Geely’s bekende SEA-platform en de wielbasis is 2,75 m. Ruim voldoende voor vijf personen, daarnaast heeft hij ook een bagageruimte van 313/323 liter en een frunk.
Achterwiel- en vierwielaandrijving
De ‘normale’ uitvoeringen van de Smart #1 beschikken over achterwielaandrijving. Voor de aandrijving zorgt een 200 kW elektromotor die zijn energie uit een 66 kWh accupakket betrekt. Er is ook een sportieve variant met vierwielaandrijving. Ook deze heeft achterin een 200 kW elektromotor, aangevuld met een 115 kW elektromotor voor de voorwielen. Beide versies hebben een topsnelheid van 180 km/u en de sportieve versie moet in iets minder dan vier seconden naar de 100 km/u sprinten. Wie een aanhanger heeft: ook die kan de Smart #1 trekken, mits die maar niet meer dan 1.600 kilo weegt.
De actieradius die het 66 kWh accupakket mogelijk maakt, hangt af van de aandrijvingsvariant. Met achterwielaandrijving is de actieradius 420 kilometer voor het basismodel en 440 kilometer voor de duurdere modellen. De variant met vierwielaandrijving is zoals gebruikelijk wat minder efficiënt en heeft een actieradius van 400 kilometer.
Opladen
Het basismodel moet het doen met een 7,4 kW 1-fase on-board lader, de duurdere uitvoeringen hebben alle een 22 kW lader aan boord. Snelladen kan uiteraard ook, dat kan met een maximale snelheid van 150 kW.
Drie uitvoeringen
Smart zal de Smart #1 aanbieden drie uitvoeringen. De reeks begint bij de Pro+, die € 41.395 gaat kosten. De iets luxer uitgevoerde Premium kost € 44.895 terwijl de snelle Brabus – dat is de uitvoering met vierwielaandrijving – voor € 48.895 over de toonbank gaat.
Voorafgaand, tijdens de marktintroductie, is er ook een Launch Edition beschikbaar. Deze introductieversie zal in een beperkte oplage worden gemaakt en kost € 46.195.