De Peugeot e-208 is een van de meest verkochte kleinere elektrische auto’s van dit moment. De elektrische Peugeot kwam eind 2019 op de markt en onderging in 2021 een kleine technische update, waardoor de actieradius toenam tot een zeer acceptabele 362 kilometer. Er komt binnenkort ook een elektrische Peugeot 308 op de markt. Daarvoor heeft het Franse merk met de leeuw een nieuwe elektromotor en accupakket ontwikkeld. Omdat die een hogere efficiëntie hebben, gaat Peugeot die ook toepassen in de elektrische Peugeot e-208.
Hogere efficiëntie, grotere actieradius
Die upgrade bestaat uit een nieuwe 115 kW elektromotor, die een koppel van 260 Nm levert, en een 51 kWh accupakket. De effectieve capaciteit daarvan is 48,1 kWh. Het energieverbruik van de Peugeot e-208 is daarmee maar liefst 18 procent lager. Het resultaat van de upgrade is een verbruik van slechts 12 kWh per 100 kilometer, wat zorgt voor een aanzienlijk grotere WLTP-actieradius van 400 kilometer en een auto die volgens Peugeot nog prettiger rijdt: “Het resultaat is nog meer rijplezier, zonder trillingen, zonder lawaai, zonder schakelen, zonder geur en zonder CO2-uitstoot”.
Daarmee lijkt de Franse fabrikant vooral op het verschil met een conventionele aandrijving met verbrandingsmotor te duiden. In ieder geval is de Peugeot e-208 door de upgrade nog aantrekkelijker geworden. Verder zal Peugeot geen of bijna geen wijzigingen doorvoeren.
Nog aantrekkelijker
De Peugeot e-208 combineert een vlot, aantrekkelijk uiterlijk met uitstekende rijeigenschappen, en wordt tegen een behoorlijk scherpe prijs aangeboden. Dat die combinatie voor veel mensen aantrekkelijk is blijkt wel uit de verkoopcijfers. De upgrade, waarbij de actieradius van de Peugeot e-208 weer wat groeit, maakt hem uiteraard nog aantrekkelijker. De prijs is daarbij uiteraard wel van belang. Daar heeft Peugeot helaas nog niets van vrijgegeven. Wij verwachten overigens dat de verschillen minimaal zullen zijn.
Opladen met 7,4 of 11 kW AC, en 100 kW DC
Standaard krijgt de nieuwe Peugeot e-208 heeft een 1-fase on-board lader. Hiermee heb je een laadsnelheid van 7,4 kW, wat doorgaans voldoende is. Wie een hogere laadsnelheid wil, kan de optionele 3-fase 11 kWh on-board lader bestellen. De laadsnelheid aan de DC-snellader bedraagt maximaal 100 kW. Daarmee kun je het accupakket volgens Peugeot in minder dan 25 minuten opladen van 20 naar 80 procent.
Volgend jaar verkrijgbaar
Wie de Peugeot e-208 met de nieuwe elektrische aandrijflijn wil bestellen, moet nog even wachten. Hij is namelijk pas volgend jaar verkrijgbaar.