De autowereld verandert voortdurend. Dat geldt ook voor Smart, dat nu elektrische auto’s in het compacte segment aanbiedt. Maar Smart wil nu eenmaal niet achterblijven. Met de introductie van de Smart #1 en #3 breekt het merk met de kleine stadsautootjes die het traditioneel aanbiedt. Smart is namelijk begonnen aan een tweede leven, in de vorm van een joint venture van Mercedes-Benz en het Chinese Geely. Een ingrijpende verandering, en dat geldt ook voor het modellenpalet.
Maatje groter
De auto’s die Smart nu aanbiedt, zijn aanzienlijk groter. Na de Smart #1, een compacte ‘Urban SUV’ brengt het merk nu ook de #3 op de markt. De een noemt het een SUV cross-over en de ander zegt dat het een SUV-coupé is. Voor allebei valt wel wat te zeggen al gaat onze voorkeur vanwege de aflopende daklijn uit naar SUV-coupé. De Smart #3 laat zien wat voor opmerkelijke groeispurt het merk ondergaat. Met een lengte van 4,4 meter is het de grootste Smart tot nu toe en een behoorlijk stuk groter dan zijn – ook wel erg kleine – voorgangers.
Prijs Smart #3 valt mee
Nu de prijzen van de Smart #3 bekend zijn, blijkt hij een stevige concurrent van de compactere Smart #1 te zijn. Dat er veel overeenkomsten zijn is niet zo gek. Dit nieuwe model deelt immers zijn basis met de Smart #1. Hij onderscheidt zich door zijn grotere lengte, een gestrekt silhouet en een aflopende daklijn. Een ongekende stijl voor Smart.
Hij is dus een stukje groter dan de Smart #1 maar dat zien we amper terug in de prijzen. Dat maakt de verrassend betaalbaar gezien zijn formaat en mogelijkheden. De startprijs ligt op €38.395 voor de Smart #3 Pro, met een 49 kWh-accupakket waarmee je 325 km ver kunt rijden volgens de WLTP-normen. Deze versie heeft een elektromotor met 272 pk en 343 Nm koppel.
Voor degenen die meer willen, begint de Pro+ versie bij €43.395, uitgerust met een grotere 66 kWh-accu. Daarboven komt de luxueuzer uitgevoerde Premium. De echte blikvanger is de Smart #3 Brabus. Met twee motoren en vierwielaandrijving levert deze topversie maar liefst 428 pk, waardoor je in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u accelereert. Deze premium versie is beschikbaar voor €50.895.
De actieradius varieert van 435 km voor de Pro+ tot 455 km voor de Premium en 25th Anniversary Edition. De Brabus, met zijn vierwielaandrijving en 428 pk sterke motoren, biedt een bereik van 415 km.
Alle uitvoeringen en prijzen van de Smart #3
Smart #1 Pro | 272 pk | 49 kWh | 310 km | €37.395 |
Smart #3 Pro | 272 pk | 49 kWh | 325 km | €38.395 |
Smart #3 Pro+ | 272 pk | 66 kWh | 435 km | €38.395 |
Smart #3 Premium | 272 pk | 66 kWh | 455 km | €46.055 |
Smart #3 25th Anniversary Edition | 272 pk | 66 kWh | 455 km | €46.555 |
Smart #3 Brabus | 428 pk en 4WD | 66 kWh | 415 km | €38.395 |
En de concurrentie dan?
Wanneer we de Smart #3 vergelijken met andere elektrische voertuigen, zien we dat deze redelijk geprijsd is. Het concurreert direct met modellen als de Volvo EX30, Jeep Avenger en Peugeot e-2008, maar onderscheidt zich door zijn unieke combinatie van bereik, vermogen en natuurlijk vooral de stijl. De populaire Kia Niro EV biedt een grotere actieradius en veel meer ruimte, maar mist weer de kenmerkende flair van de Smart #3.
Met de Smart #3 betreedt Smart net als met de #1 een segment dat nieuw is voor dit merk. Toch blijft Smart trouw aan de kernwaarden van weleer: slimme mobiliteit en toegankelijke technologie.