Het is alweer de vijfde generatie van Toyota Prius, die zojuist is onthuld. De Prius zal de geschiedenis ingaan als dé pionier van de hybride auto’s. Vaak verguisd vanwege met het ietwat afwijkende, net niet helemaal marktconforme uiterlijk en de aanvankelijk matige prestaties, maar evengoed een groot succes. Zoals het magazine Car & Driver zegt: “Slow and ugly worked for the Prius”. En dat succes is een gegeven waar niet meer aan valt te tornen.
Prius alleen nog als plug-in hybride (PHEV)
Toyota staat nog steeds achter het hybride concept en zal dat nog wel even blijven doen. De volledig elektrische auto’s van de bZ-reeks van Toyota zijn dan ook vooral onder druk van de markt ontwikkeld. Voor de Europese markt ziet Toyota zich ook genoodzaakt het aandrijfconcept van de Prius aan te passen. De Japanse autofabrikant heeft voor de vijfde generatie van de Prius zowel een volledig hybride aandrijflijn als een plug-in hybride aandrijving ontwikkeld, maar alleen die laatste zal in Europa verkrijgbaar zijn. Ook de huidige generatie is sinds een paar jaar alleen nog maar als PHEV verkrijgbaar. Daarmee doet Toyota voor de Europese markt duidelijk een concessie.
Tot 50 procent grotere actieradius
De plug-in hybride aandrijflijn van de Toyota Prius PHEV heeft een systeemvermogen van 164 kW. Deze aandrijflijn is samengesteld uit een 111 kW 2,0-liter benzinemotor en een 120 kW ‘transaxle’ elektromotor. Beide motoren drijven de vooras aan. Onder de term ‘transaxle’ verstaat Toyota – in tegenstelling tot andere fabrikanten – een systeem waarbij alle componenten van de elektrische aandrijving in één behuizing zijn ondergebracht. Goed nieuws is dat de nieuwe Toyota Prius een groter accupakket krijgt. Dit heeft voortaan een 50 procent grotere capaciteit, wat zich ook meteen vertaalt in een grotere elektrische actieradius. Om de gewichtsverdeling te verbeteren bevindt de accu zich niet langer onder de bagageruimte maar onder de achterbank. Tegen meerprijs levert Toyota een dak met zonnepanelen zodat je ook daarmee de accu op kunt laden.
Strakker design
Tot zover de techniek, want Toyota heeft verder nog geen specificaties vrijgegeven. Qua uiterlijk ziet de nieuwe generatie van de Toyota Prius er beduidend beter uit dan zijn voorgangers. Vanwege de aerodynamica houdt Toyota vast aan de herkenbare wigvorm maar die is dit keer bijzonder goed gelukt. Omdat Toyota de overige toeters en bellen goed gedoseerd heeft – eindelijk geen sprake van ‘overdesign’ – oogt hij verrassend goed. En, wie weet, ook wel goed genoeg voor een hernieuwde populariteit. Hij is overigens een paar centimeter korter geworden maar de wielbasis is weer een paar centimeter groter. Dat is meestal goed nieuws voor de ruimte in het interieur.
De nieuwe Toyota Prius PHEV gaat komende zomer in de verkoop. We zijn nu al benieuwd of deze generatie weer een succesnummer gaat worden.