Begin dit jaar circuleerden er in de media al berichten over een nieuw compact model van MG. Of dat model ook in Europa op de markt zou komen, was toen nog volstrekt onduidelijk. Het ging toen om wat zwartwit beelden voor een patentaanvraag. Later verspreidde MG ook een teaser van een gecamoufleerde Mulan, wat een elektrische auto in het compacte segment zou moeten worden.
Dat maakte het interessant. Er zijn namelijk nog maar heel weinig auto’s in dat segment. De bekende Volkswagen ID.3 natuurlijk, en zijn Spaanse tegenhanger Cupra Born. Uit Frankrijk komt heel binnenkort de Renault Megane E-Tech. Verder kunnen we op niet al te lange termijn de elektrische Opel Astra-e verwachten, evenals een elektrische Peugeot e-308. Of er vanuit Japan of Korea binnen afzienbare tijd elektrische modellen in het compacte segment komen, is maar de vraag.
In China Mulan, hier MG4
Daarom zijn er best wel wat mogelijkheden voor MG om in Europa een compact elektrisch model op de markt te brengen. En dat gaat ook gebeuren. Niet onder de naam Mulan, die kennelijk is voorbehouden voor de Chinese markt, maar onder de naam MG4. Het is alleen wel zo dat MG hier de concurrentie aan moet gaan met modellen die een heel sterke marktpositie hebben en echt hun ‘fans’ hebben. Daarom zal het Engelse merk, dat onderdeel is van het grote Chinese SAIC concern, het voor een belangrijk deel in de prijs moeten zoeken. Dat deed MG met aardig succes ook al bij het eerste elektrische model in Europa, de MG ZS EV. Dus geen directe concurrent, maar eerder een betaalbaar alternatief, waar natuurlijk niets mis mee is.
Niet vergelijkbaar met de MG5
MG bracht onlangs de MG5 op de markt, een elektrische stationwagen in ongeveer hetzelfde segment. Wie denkt dat de MG4 op dezelfde techniek zal zijn gebaseerd, komt bedrogen uit. De MG5 heeft namelijk voorwielaandrijving terwijl de MG4 achterwielaandrijving zal krijgen. Volgens berichten in de Chinese media krijgt de MG4 het elektrische Nebula-platform van de SAIC Group als basis.
Sportieve aspiraties
Verder wordt er in de media gemeld dat de MG4 in minder dan vier seconden naar de 100 km/u kan accelereren. Beduidend rapper dus dan de bescheiden prestaties van de MG5. De MG4 moet ook een behoorlijk sportieve auto worden. Dat is ook te zien aan de eerste impressies die MG vrijgeeft. Hierop zien we een sportieve ogende auto, met een vrij scherp gestyleerde neus en een tweedelige dakspoiler die getuigt van sportieve aspiraties. Van het interieur is nog weinig bekend, als is in het zijaanzicht wel een fors centraal touchscreen zichtbaar.