MG, het Britse sportautomerk dat een rijke historie op het gebied van sportieve roadsters heeft, is terug met een elektrische knaller: de MG Cyberster. Onder de hoede van het Chinese SAIC ontwikkelde MG een elektrische tweezitter die klassieke designelementen met moderne technologie en een flinke dosis elektrisch vermogen combineert. Hoe duurzaam en interessant is het om met zo’n elektrische roadster te rijden? Hoe goed past zo’n elektrische cabriolet in de toekomst van onze mobiliteit?
De Cyberster is meer dan een eerbetoon aan het verleden
Eigenlijk is de MG Cyberster veel meer dan een knipoog naar de iconische MG-modellen uit het verleden, zoals de MGA en MGB. Natuurlijk roepen de lange motorkap, korte overhangen en de vloeiende lijnen herinneringen op aan de hoogtijdagen van de roadsters van MG. De dagen dat die model stonden voor sportiviteit en rijplezier. Maar de Cyberster is echt veel meer dan alleen een nostalgische trip down memory lane. Het is namelijk ook het model waarmee MG wil laten zien dat het ook nu het in handen van het Chinese SIAC is, nog steeds heel leuke auto’s wil én kan maken. En dat met een duurzame elektrische aandrijflijn en moderne technologie.
Concept en design Cyberster is typisch MG
De designers van MG hebben zich duidelijk laten inspireren door klassieke roadsters van het vroegere MG, maar ze hebben ook terdege rekening gehouden met de aerodynamische eisen van een elektrische auto. De Cyberster heeft een lage luchtweerstandscoëfficiënt, wat bijdraagt aan een lager energieverbruik en een groter bereik. De vleugeldeuren zijn niet alleen een stijlvolle eyecatcher, ze verbeteren ook de instap in de lage auto. Daarnaast heeft men er ook voor gezorgd dat de auto relatief compact en betaalbaar is. Daarmee gaat hij ook weer terug naar de roots van het Britse automerk, dat bekend stond om zijn “affordable sportscars”.
Hoe duurzaam is een elektrische roadster?
Elektrische auto’s worden vaak geprezen om hun milieuvriendelijkheid, maar hoe zit het met de duurzaamheid van de MG Cyberster? Natuurlijk heeft MG zich ingezet om de CO2-voetafdruk van de Cyberster te minimaliseren. Zo wordt er gebruik gemaakt van gerecyclede materialen in het interieur en is de accu ook recyclebaar. Maar hoe duurzaam is een elektrisch auto als je die voornamelijk voor plezierritjes gebruikt? Dat is natuurlijk iets waar de meer milieubewuste mensen onder ons vragen over zullen stellen, en terecht.
Ook voor dagelijks gebruik
Laten we het maar zo zien: qua rijeigenschappen is de MG Cyberster ook prima geschikt voor dagelijks gebruik. Het dakje kan uiteraard ook dicht zodat je er ook met slecht weer de weg mee op kunt. Het zou ons ook niet verbazen als er een hardtop voor verkrijgbaar zal zijn, die de gebruiksmogelijkheden nog verder verbetert. Omdat de MG Cyberster ook een behoorlijk bruikbare kofferbak én een flinke actieradius heeft, is het zeker niet alleen een auto om op zondagmiddag mee te gaan toeren. Het enige is natuurlijk dat hij maar twee zitplaatsen heeft, al zal dat voor de meeste mensen absoluut voldoende zijn. En als hij inderdaad net zo lekker rijdt als de eerste reviews doen vermoeden, dan is het zeker geen straf om met de MG Cyberster van woning naar werk heen en weer te pendelen. Het zonnetje kan dan niet vaak genoeg schijnen.
Specificaties MG Cyberster
Om je een beter beeld te geven van wat de MG Cyberster te bieden heeft, onderstaand een overzicht van de belangrijkste specificaties van de uitvoeringen waarin hij nu verkrijgbaar is:
Specificatie | Trophy Extended Range | GT |
Accucapaciteit | 77 kWh | 77 kWh |
WLTP-bereik | 507 km | 443 km |
Vermogen | 250 kW (340 pk) | 375 kW (510 pk) |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
0-100 km/u | 5,0 seconden | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Bagageruimte | 249 liter | 249 liter |
Prijs | €65.490 | €69.990 |
Zoals je ziet is de MG Cyberster best wel betaalbaar. Gezien het geringe prijsverschil zouden wij sowieso meteen voor de GT kiezen. Vierwielaandrijving is toch wel erg prettig om al dat vermogen in goede banen te leiden. Deze uitvoering zal waarschijnlijk ook een hogere rest-/inruilwaarde hebben.
Wordt de MG Cyberster een blijvertje?
Met een vanafprijs van €65.490 is de MG Cyberster een van de meest betaalbare elektrische sportwagens op de markt. Hij positioneert zich daarmee onder concurrenten zoals de toekomstige Tesla Roadster, Polestar 6 en Maserati GranCabrio Folgore. MG mikt met de Cyberster op een breed publiek van autoliefhebbers die op zoek zijn naar een sportieve en stijlvolle elektrische sportauto met een aantrekkelijke prijs.
Zal de elektrische roadster daarom een succes worden en een blijvertje zijn? In ieder geval laat de MG Cyberster zien dat sportiviteit en duurzaamheid prima samen kunnen gaan en ook met een open dak kunnen worden gecombineerd. Bovendien heeft de Cyberster ook genoeg in huis om hem voor dagelijks gebruik én langere ritten te gebruiken. Hoe fijn moet het zijn om met de Cyberster een mooie pasovergang zoals de Stelvio of de Grossglockner Hochalpenstrasse te rijden. Schone berglucht en een emissievrije auto, dat moet wel goed samen kunnen gaan.