Audi zal in de aankomende periode honderden medewerkers even niet op hun eigen werkvloer zien. Deze medewerkers zullen hun diensten voorlopig even draaien op de werkvloer van Porsche. De vraag naar de Taycan is dermate hoog dat de sportwagenfabrikant de vraag niet meer kan bijbenen. De extra krachten vanuit Audi zijn nodig om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen.
Productie Taycan al opgeschroefd
In de afgelopen periode kwam Porsche er al snel achter dat de huidige productie van de Taycan verder opgeschroefd moest worden. In de afgelopen maanden wist het merk dan met succes ook enkele honderden nieuwe werknemers binnen te halen. Daarnaast werd de productie opgeschaald van 20.000 exemplaren op jaarbasis naar 40.000 stuks. Ondanks alle maatregelen om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen was dit blijkbaar nog niet voldoende. Binnen het Volkswagen-concern heeft men daarom besloten om werknemers weg te halen bij Audi en deze tijdelijk bij Porsche toe te voegen. De eerste werknemers werken hun diensten sinds juni al bij de sportwagenfabrikant.
Verstrekkende gevolgen
Momenteel rollen er gemiddeld 150 Taycan’s dagelijks uit de fabriek in Zuffenhausen. Maandelijks rollen er dus duizenden van deze bolides van de fabrieksband. Ondanks deze cijfers is het vooralsnog niet genoeg om aan de vraag te kunnen voldoen. Hierdoor lopen de wachttijden op de Taycan steeds verder op.
Als gevolg van het productietekort is nu ook de nieuwe Taycan Cross Turismo voor onbepaalde tijd uitgesteld. Vermoedelijk zal het model pas begin 2021 zijn opwachting maken. Het is dan uiteraard wel de hoop dat de productieachterstand bij het huidige model is weggewerkt. Het is nog onduidelijk wanneer Porsche denkt dat deze achterstand werkelijk is weggewerkt.
Overschot bij Audi
Het komt overigens niet helemaal ongelegen dat juist medewerkers van Audi tijdelijk naar Porsche verhuizen. In Neckarsulm, de plaats waar de Audi-fabriek staat, is al geruime tijd sprake van een overschot. Deze fabriek draait dus juist op overcapaciteit. Dit was overigens vorig jaar al duidelijk geworden. De A4, A5, A6, A7, A8 en R8 die er gebouwd worden, zorgen niet meer voor de aantallen waar de fabriek op is ingericht. Dat juist deze medewerkers nu nuttig ingezet kunnen worden bij een fabriek met ondercapaciteit is alleen maar mooi meegenomen.