Inmiddels gaat de Nissan Leaf al geruime tijd mee. Het model kun je niet meer uit het straatbeeld wegdenken. De Nissan Leaf wordt gezien als een vooruitstrevende auto doordat het vrijwel de eerste elektrische auto in Nederland was. Enkele modelupdates later lijkt het doek langzaam te vallen voor de Leaf. Het model is inmiddels verouderd en wordt ook nog aangedreven op oude techniek.
Modelupdates
In 2011 mochten wij in Nederland voor het eerst kennis maken met de Nissan Leaf. De EV werd met open armen ontvangen en de verkoop ging voortvarend van start. Geheel vreemd was dat eigenlijk niet, want het was de eerste hatchback die volledig elektrisch was. Concurrentie kende de Leaf op dat moment eigenlijk nog niet.
Door de jaren heen werd de Leaf zo nu en dan van een update voorzien. In 2015 werd het model van de grootste update voorzien, waarna in 2017 de tweede en huidige generatie van de EV in de showroom stond.
De modelupdates hebben er altijd voor gezorgd dat het model helemaal bij de tijd was en ook nog steeds een herkenbare Nissan zou blijven. Een derde generatie hoeven wij, volgens bronnen, niet meer te verwachten. Volgens deze bronnen wil Nissan de Leaf in 2025 definitief uitzwaaien.
Nieuw model in de plaats?
Het is niet helemaal duidelijk wat in de plaats zal komen voor de Leaf. Het is wel duidelijk dat de Leaf nog op verouderde techniek rondrijdt. De Ariya is in dat opzicht technologisch gezien een stuk verder als het gaat om de elektromotoren en batterijtechniek. Het lijkt er dan ook sterk op dat de huidige basis van de Leaf het onmogelijk maakt voor een derde generatie van het model.
Waarschijnlijk komt er wel een nieuw model in de plaats, maar onduidelijk is dan nog of wij weer een hatchback kunnen verwachten. De Leaf zou vervangen worden door een model dat “beter is afgestemd op de behoeften van de moderne EV-koper.” Of Nissan de modelnaam Leaf dan aan de wilgen hangt, is onduidelijk.
Nieuwe hatchback waarschijnlijk
Als Nissan kijkt naar de huidige verkoopprestaties van de Leaf lijkt de komst van een nieuwe hatchback waarschijnlijk. Andere merken lijken ook steeds meer in te spelen op de grote vraag naar hatchbacks in dit segment. Sinds de komst van de Leaf in Nederland zijn er ruim 13.000 stuks verkocht. In 2019 had de Leaf in Nederland zijn topjaar, toen verlieten er 3.817 stuks de showroom. Wereldwijd zijn er ruim 577.000 exemplaren verkocht.
Deze cijfers zijn niet misselijk voor een model wat al geruime tijd mee gaat. De verkoopcijfers laten ook zien dat de Leaf nog steeds een gewild model is. Juist op basis van deze cijfers, en de opkomst van meer hatchbacks, lijkt het er sterk op dat Nissan een compleet nieuwe hatchback op de markt wil zetten die uiteraard volledig elektrisch is aangedreven. Of de alom bekende naam van het toneel zal verdwijnen zullen wij pas in 2025 weten.