Na de eerste Audi e-tron kwam er ook een kleinere Q4 e-tron, en de sportieve e-tron GT. Nu er ook een Q6 e-tron en A6 e-tron zijn aangekondigd, gaat het toch een beetje ingewikkeld worden. Daarom zal de huidige e-tron bij de geplande update van eind dit jaar waarschijnlijk worden omgedoopt naar Q8 e-tron.
Orde scheppen
Audi was oorspronkelijk van plan om de huidige e-tron alleen een update te geven en hem tegen 2026 uit te faseren. Daarna zou er pas een Q8 e-tron geven. Het doorgaans goed ingevoerde Duitse magazine Automobilwoche meldt nu dat de e-tron inderdaad binnenkort (uiterlijk in 2023) een update krijgt maar dan ook wordt omgedoopt naar Q8 e-tron.
Dit om de naamvoering in het Audi-programma consequenter en logischer te maken. De Audi e-tron is tot dusver het enige model van de Duitse autofabrikant dat het zonder de kenmerkende letter-cijfercombinatie moet doen. Dit was toen een bewuste keuze, toen men in het tijdperk van de verbrandingsmotor als pionier een elektrische auto op de markt bracht. Nu Audi steeds meer elektrische modellen op de markt brengt en aankondigt die wel de bekende letter-cijfercombinatie hebben, is inderdaad wel eens tijd om de verschillen recht te trekken. Audi schept op die manier dus wat meer orde in de naamsverwarring.
Grotere actieradius
Wat kunnen we verwachten van die update, behalve die nieuwe naam? We kunnen ervan uitgaan dat de ‘oer e-tron’ in ieder geval een facelift zal krijgen. Daardoor zal hij qua design beter bij de nieuwste (elektrische) modellen van de Duitse autofabrikant passen. Ook zal men de technologie een update geven. Verder zal de auto een grotere actieradius krijgen. Er wordt beweerd dat de (Q8) e-tron ook een nieuwe, grotere accu krijgt waardoor de actieradius tot zo’n 600 kilometer zal groeien. Dat zal inderdaad nodig zijn om zijn inmiddels wat verzwakte concurrentiepositie ter herstellen. Meer weten we nog niet over de update.
PPE-platform? Of SSP?
Hier daar wordt er in de media gesproken over het PPE-platform. Dat zal waarschijnlijk betrekking hebben op het volledig nieuwe model van de Q8 e-tron, dat we ergens in of vanaf 2026 tegemoet kunnen zien. En of dat model op dat PPE-platform komt te staan is ook nog niet zeker. Het zou ook kunnen dat men dan voor het nieuwe Scalable Systems Platform (SSP) kiest. Die architectuur moet binnen de Volkswagen Group op termijn zowel het MEB- als het PPE-platform vervangen.