De Nissan Leaf keert in 2026 terug als gestroomlijnde cross-over. Een flinke koerswijziging ten opzichte van zijn voorgangers, die vooral als compacte hatchbacks naam maakten. De nieuwe Leaf is ontworpen en gebouwd voor Europa, met een carrosserievorm die aansluit bij de wensen van het moderne gezin.
De productie vindt plaats in Britse Sunderland, onder het EV36Zero-programma. Die locatie draait op hernieuwbare energie en moet een blauwdruk worden voor duurzame accu- en EV-productie in Europa. De nieuwe Nissan Leaf wordt daarmee niet alleen lokaal gebouwd, maar ook lokaal afgestemd.
Actieradius: 436 of 604 kilometer
Nissan biedt de Leaf aan met twee accupakketten. De instapversie heeft een bruikbare capaciteit van 52 kWh en komt tot 436 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De Extended-variant krijgt 75 kWh en biedt een bereik tot 604 kilometer.
Ook bij hogere snelheden blijft het bereik praktisch bruikbaar: bij een constante snelheid van 130 km/u haalt de Leaf met grote accu zo’n 330 kilometer. Snelladen gebeurt met maximaal 150 kW. Daarbij brengt de Leaf de accu automatisch op temperatuur via integratie met Google Maps – handig voor wie lange ritten plant.
Nissan Leaf V2G en V2L: klaar voor energiedelen en terug leveren
Een belangrijk verschil met de vorige generatie is de integratie van Vehicle-to-Load (V2L) en de voorbereiding op Vehicle-to-Grid (V2G).
Met V2L kunnen apparaten tot 3,6 kW worden gevoed via de AC-laadpoort. Van laptop tot inductiekookplaat – de Leaf kan stroom leveren waar nodig. V2G maakt het in de toekomst mogelijk om stroom terug te leveren aan het net, mits je beschikt over een geschikte laadpaal en een energieleverancier die dit ondersteunt.
Deze functies maken de nieuwe Nissan Leaf niet alleen tot een vervoermiddel, maar ook tot een energieknooppunt voor thuisgebruik.
Interieur van de nieuwe Leaf: digitaal én praktisch
Het interieur is volledig herzien. Twee 14,3-inch schermen vormen het digitale hart van de auto, met Google Maps, Assistant en Play Store direct ingebouwd. Toch is het dashboard overzichtelijk en blijven fysieke knoppen voor essentiële functies behouden.
De bagageruimte bedraagt 437 liter, met optioneel een elektrische achterklep en dakrails. De zitpositie is comfortabel laag voor een cross-over, wat het rijgevoel versterkt. Luxe uitvoeringen hebben een panoramadak met instelbare lichtinval.
Kleuren, materialen en details zijn verfijnder dan ooit, met keuze uit zwart of wit interieur en paarse accenten. Velgmaten lopen op van 18 tot 19 inch.
Nieuwe Nissan Leaf staat op vertrouwde techniek
De nieuwe Leaf deelt zijn onderstel met de Nissan Ariya en staat op het CMF-EV-platform. Dat betekent ook een multilink achterwielophanging, wat in deze klasse vrij zeldzaam is.
ProPilot Assist met Navi-link, e-Pedal Step, Front Wide View en de Invisible Hood View zorgen voor een veilige en ontspannen rijervaring. Intelligent Cruise Control en Lane Keep Assist zijn standaard aanwezig.
Interessant alternatief in druk en sterk bezet segment
De Nissan Leaf 2026 mikt op gezinnen en overstappers die willen rijden zonder zorgen over actieradius of laadgemak. Concurrenten zijn onder andere de Kia EV3, Skoda Elroq en Volvo EX30 – stuk voor stuk compacte cross-overs die bijna moeiteloos hun weg naar de klant weten te vinden.
Met een verwachte prijsstelling ver onder onder de €40.000 voor de basisversie en Europese productie is de nieuwe Leaf in tegenstelling tot zijn voorganger geen nicheproduct meer, maar een serieus alternatief in een volwassen markt.
Nissan zet dus in op herkenbaarheid én vernieuwing. Geen schreeuwerige statements, maar een degelijk en praktisch totaalpakket. En daarmee past de Leaf weer prima bij het nieuwe EV-tijdperk.