De MG S5 EV is de opvolger van de populaire ZS EV en positioneert zich als een volwassenere en ruimere elektrische SUV. Met een nieuw design, verbeterde rijeigenschappen en een rijkere standaarduitrusting mikt MG op een breder publiek. De S5 EV is beschikbaar in verschillende uitvoeringen, met accupakketten variërend van 49 kWh tot 64 kWh, en biedt een actieradius tot 478 km WLTP. De prijzen beginnen bij €33.850. Hoewel de S5 EV aanzienlijke verbeteringen biedt ten opzichte van zijn voorganger, blijft hij in sommige opzichten binnen de middenmoot van het segment.
Nieuwe koers na de ZS EV
De MG ZS EV was jarenlang een van de goedkoopste volwaardige elektrische SUV’s in Nederland. Dat leverde MG marktaandeel op, maar de kritiek op rijcomfort, software en afwerking bleef. De S5 EV moet die zwakke plekken adresseren, zonder de aantrekkelijke prijspositie los te laten. Dat lukt deels: het design is frisser, het interieur ruim en modern, en de rijeigenschappen zijn flink aangescherpt dankzij achterwielaandrijving en een modulair EV-platform. Tegelijk ligt de vanafprijs nu boven de €33.000 – niet langer een koopje, wél nog scherp binnen zijn klasse.
Hoe concurrerend is de MG S5 EV geprijsd?
De S5 EV is beschikbaar in drie uitvoeringen: Comfort (49 kWh), Comfort Long Range (64 kWh) en Luxury Long Range (64 kWh). De prijzen beginnen bij €33.850. In vergelijking met concurrenten zoals de BYD Atto 3, Skoda Elroq en Jeep Avenger biedt de S5 EV een competitieve prijs-kwaliteitverhouding.
Accu’s, aandrijving en laadtijden
De S5 EV is verkrijgbaar met een 49-kWh LFP-accupakket of een 64-kWh NMC-accu, allebei bekend uit de MG 4. Met de 49-kWh batterij moet je 340 km ver komen en met de 64-kWh accu 478 km. Hiermee steekt de MG niet boven de middelmaat uit, net zo min als met de maximale vermogens aan de snellader: 120 kW en 139 kW. In alle gevallen is de S5 EV een achterwielaandrijver. In combinatie met de kleine accu beschik je over een 170 pk elektromotor en bij de grotere accu piekt de krachtbron bij 231 pk.
Die laatste maakt van de S5 niet direct een strepentrekker, maar je komt wel lekker vlot met het verkeer mee. Door middel van een druk op een knop op het stuur kun je bepalen in welke mate er op de motor wordt afgeremd, dat varieert in drie stappen van eenvoudig uitrollen tot one-pedal-drive.
Rijervaring MG S5 EV: rustiger, scherper, volwassener
Diverse automagazines hebben hem mogen testen en daaruit blijkt dat met het onderstel eveneens weinig mis is. Het betreft een constructie met vóór McPherson-veerpoten en achter een multilink-constructie. De afstemming van veren en schokdempers is lekker stevig zonder dat het oncomfortabel wordt. Deze maakt een solide indruk waarbij de auto mooi koersvast over de weg gaat. Doordat de voorwielen geen aandrijfkrachten hoeven te verwerken zit er rust in de stuurinrichting, al biedt die ook niet al te veel gevoel.
Interieur en gebruiksgemak
Het interieur is opgetrokken uit een veelheid aan verschillende kunststoffen. In de Luxury-uitvoering voelen die kunststoffen overigens prettig aan. Alleen de portiervakken zijn van hard plastic, maar die zitten redelijk buiten beeld. De bediening vindt voor een groot deel plaats via het 12,8 inch touchscreen. Het multimediasysteem is niet heel uitgebreid wat het bedienen weer vrij eenvoudig maakt. Daarnaast zijn er nog meer dan genoeg fysieke knoppen voor bijvoorbeeld het aanpassen van de temperatuur.
Veiligheid en software: flinke stappen voorwaarts
De S5 EV is uitgerust met het MG Pilot-systeem, dat bestaat uit een reeks geavanceerde rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en automatische noodremassistentie. Deze systemen zijn verbeterd ten opzichte van eerdere modellen en zijn minder opdringerig, wat bijdraagt aan een comfortabelere rijervaring. Bovendien zijn ze eenvoudig aan te passen of uit te schakelen via het infotainmentsysteem.
De MG S5 EV is een flinke verbetering
De MG S5 EV vertegenwoordigt een duidelijke stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, de ZS EV. Met verbeterde rijeigenschappen, een moderner interieur en geavanceerde technologieën positioneert MG zich sterker in het competitieve segment van elektrische SUV’s.
Hoewel de S5 EV in sommige opzichten binnen de middenmoot blijft, biedt hij een aantrekkelijke combinatie van prijs, prestaties en uitrusting. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betaalbare, maar volwassen elektrische SUV, is de S5 EV een serieuze optie om te overwegen.