Het is geen geheim dat Opel flink werkt aan de transitie naar volledig elektrisch. Vandaag heeft de fabrikant meer kenbaar gemaakt over hun plannen voor deze overstap. Opel heeft ook bevestigd dat de Astra-e in 2023 zowel als hatchback als als wagon zal verschijnen. Er is nog wel meer te melden op het gebied van EV’s.
Manta-e
Het model wat er echt uitspringt is de Manta-e. Het is de emissievrije interpretatie van de iconische coupé zoals wij deze al decennialang kennen en liefhebben. In eerste instantie leek het slechts een hersenspinsel te zijn en dit werd in eerste instantie ook zo gecommuniceerd. Gelukkig is Opel van gedachten verandert na de enorme stroom van positieve woorden. De Manta-e zal er echt komen in 2025!
Volgens Opel moet de nieuwe Manta-e een model zijn waar fans van het eerste uur naar hunkeren. Als we naar de bekende teaser kijken, is het duidelijk dat de elektrische Manta een extra paar deuren zal hebben in vergelijking met zijn naamgenoot en een cross-over zal aannemen als design. Ergens zullen we dus nog moeten wennen, maar het begin is er in ieder geval.
Hoewel de autofabrikant geen specificaties heeft aangekondigd, zal de Manta-e naar verwachting een van de eerste auto’s zijn die gebruik zal maken van het nieuwe STLA EV-platform van Stellantis.
Crossland en Insignia ook als EV
Naast de Manta-e zullen de Crossland en Insignia ook de overstap maken naar elektrisch. Naar verwachting kunnen wij deze wel eerder verwachten en in ieder geval voor 2025. Deze verwachting wordt ook mede ondersteunt doordat beide modellen al sinds 2017 onveranderd zijn gebleven. In dat opzicht is het dus wel tijd voor een opfrisbeurt.
Zoals eerder genoemd zal de complete Astra-serie in 2023 ook met elektrische aandrijving aangeboden worden. Dit geldt dan zowel voor de hatchback als voor de stationwagon. Met deze laatste versie heeft Opel een belangrijke troef in handen om het model opnieuw op de kaart te zetten onder de zakelijke leaserijders.
Eigen accufabriek
Aangezien Opel grote plannen heeft met hun transitie naar elektrisch is er ook meer accukracht nodig. Om de constante stroom van accupakketten te kunnen waarborgen zal de fabrikant een eigen accufabriek op poten zetten. In 2025 zal er een gigafabriek in gebruik worden genomen in Kaiserslautern. De nieuwe gigafabriek zal worden geëxploiteerd door de Automotive Cells Company (ACC), een joint venture tussen Stellantis, Opel, Total/Saft en Mercedes-Benz. De partners hebben onlangs aangekondigd dat ze de industriële capaciteit van ACC in Kaiserslautern zullen verhogen tot 32 GWh per jaar.
De ontwikkeling van de accu staat bij Opel ook niet stil. Er zal op het hoofdkantoor in Rüsselsheim een campus worden opgezet om deze ontwikkeling in een stroomversnelling te krijgen. Men zegt dat het uiteindelijke doel is om elektrische voertuigen aan te bieden met een rijbereik tussen 500 en 800 kilometer. Hierbij wordt ook het snelladen naar een nieuwe niveau getild, aldus de Duitsers.