Genesis, het zustermerk van Hyundai, heeft veel aandacht gekregen op de autobeurs van New York. Waar veel merken in het teken stonden van grote elektrische SUV’s of juist kleine elektrische stadsauto’s, daar deed het Zuid-Koreaanse merk iets geheel anders. Het bracht er een conceptversie van een zeer luxe elektrische auto.
Eerste
Het zustermerk van Hyundai bracht zijn eerste idee voor een elektrische auto mee naar New York. De auto draagt de naam Genesis Essentia Concept. De Zuid-Koreaanse fabrikant wil snel een inhaalslag maken op het gebied van elektrisch rijden. Met de Kona heeft het al een hit onder de eigen vlag. Nu wil het met auto’s onder zustermerken hetzelfde bereiken. Om die reden wordt juist naar afwijkende segmenten gekeken, zoals een zeer luxe auto.
Design
De Genesis Essentia is weliswaar elektrisch, maar de aandacht ging vooral uit naar andere zaken. Zo was bijvoorbeeld het design van de auto onderwerp gesprek. Hyundai noemt het zelf atletisch en elegant. De auto moet dan vooral ook prestaties kunnen leveren, mocht deze ooit in productie komen. Omdat het een concept betreft is dit echter nooit met zekerheid te zeggen. Wel is duidelijk dat dit de toekomstvisie van Genesis is. Het merk zal zich meer en meer op dit type auto’s gaan richten in de komende jaren. Dit is een radicale verandering ten opzichte van wat het tot nu toe deed.
Oneindige mogelijkheden
Bij de presentatie herhaald Hyundai wat eerder ook al door andere fabrikanten werd gesteld. Door de opkomst van elektrisch rijden kan er flink aan de vorm van voertuigen gesleuteld gaan worden. Heel veel ongeschreven regels die van belang waren bij benzineauto’s, komen te vervallen. Dit is bijvoorbeeld ook te zien in aankomende modellen van Honda en Volkswagen. De mogelijkheden om volledige vrijheid te hebben bij het ontwerp zijn eindeloos, zo stelt het merk en dit zal dan ook meer en meer naar voren komen.