De vijfde generatie van de Toyota Prius PHEV belooft een veel groter elektrisch bereik dan dat van zijn voorganger. Dat speelt een belangrijke rol in het lage brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Met een actieradius van 86 kilometer- wat voor een plug-in hybride best wel veel is, zeker in dit segment – moet de Toyota Prius min of meer de concurrentie aangaan met volledig elektrische auto’s. Natuurlijk, bij langere afstanden rijdt hij grotendeels op benzine. Maar de dagelijkse ritjes kan hij probleemloos in elektrische modus – en dus uitstootvrij – doen.
Eerste leveringen Toyota Prius PHEV: deze zomer
De vijfde generatie van de Toyota Prius, een plug-in hybride, is ontworpen om te concurreren met de opkomende elektrische auto’s. Je kunt de nieuwe Prius nu al bestellen, de eerste voertuigen worden in de zomer geleverd. De officiële verkoop begint overigens in juli.
Verbeterd design en meer ruimte
De nieuwe Prius heeft een verbeterd design, meer beenruimte en een grotere kofferbak door het verplaatsen van het batterijpakket. Het interieur is voorzien van luxe zoals LED-koplampen, een sleutelloos Smartkey-toegangssysteem, parkeerhulp voor en achter, een achteruitrijcamera, een 230-volt stopcontact in de kofferbak, elektrisch verstelbare stoelen met lendensteun voor de bestuurder en verwarmde voorstoelen.
Nieuwe Toyota Prius PHEV heeft sterk verbeterde prestaties
De benzinemotor heeft nu een inhoud van 2,0 liter en het totale systeemvermogen is gestegen van 90 kW naar 164 kW. De auto heeft een topsnelheid van 177 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 6,8 seconden. De vorige Prius PHEV deed daar nog 11 seconden over.
Indrukwekkende actieradius
Het nieuwe accupakket heeft een capaciteit van 13,6 kWh, waardoor de elektrische actieradius toeneemt van 45 naar 86 kilometer. Dit grotere elektrische bereik is voor een groot deel bepalend voor het lage brandstofverbruik en CO2-uitstoot, met name bij de dagelijkse ritten. Hierdoor kunnen veel ritten vaak in de elektrische modus worden afgelegd. Toyota belooft een verbruik van 0,8 liter brandstof per 100 kilometer met een volle accu. Het officieel vastgestelde standaardverbruik bedraagt 0,5 liter brandstof en 11,4 kWh elektriciteit per 100 kilometer, waardoor de gecombineerde CO2-uitstoot slechts 11 gram per 100 kilometer bedraagt.
Laadsnelheid en regeneratief remsysteem
De laadsnelheid is slechts licht toegenomen van 3,3 naar 3,5 kW. Naast de standaard warmtepomp is het drietraps regeneratieve remsysteem ook een opvallende eigenschap van de Prius. Hiermee wordt energie teruggewonnen en kan de auto grotendeels uitsluitend met het gaspedaal worden bediend, wat ook wel ‘one-pedal driving’ wordt genoemd.
Infotainment en connectiviteit
De belangrijkste informatie wordt weergegeven op een 7-inch digitaal TFT-scherm achter het stuur. Via een 12,3-inch centraal display kunnen onder andere het multimedia- en cloud-gebaseerde navigatiesysteem en smartphones die zijn verbonden via Apple CarPlay of Android Auto worden bediend. De spraakassistent en de MyT-app zorgen voor extra gebruiksgemak en toegang op afstand.
Veiligheid en assistentiesystemen
De derde generatie Toyota Safety Sense zorgt voor een uitgebreid pakket aan assistentiesystemen. Standaard zijn een noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie en adaptieve cruise control. Verder beschikt de Prius over een uitgebreide rijstrookassistent met actieve stuurondersteuning. Daarnaast waarschuwt de nieuwe kruispuntassistent bij gevaar tijdens het afslaan en herkent de proactieve rijassistent obstakels dichtbij en naast de eigen rijstrook. Bij een mogelijke aanrijding volgen een rem- en stuurinterventie.
Software-updates en extra veiligheidsvoorzieningen
Dankzij “over the air” software-updates kan de nieuwe Prius regelmatig updates ontvangen. De veiligheidsuitrusting wordt aangevuld met een achteruitrijassistent die het voertuig stopt bij een dreigende aanrijding, een dodehoekwaarschuwing en een uitstapassistent. Deze laatste waarschuwt de bestuurder bij het openen van de deur wanneer een botsing met andere weggebruikers dreigt.