De langverwachte, elektrische RAM 1500 REV pick-up is eindelijk onthuld. De teasers van begin dit jaar maakten ons vooral nieuwsgierig naar het interieur. Maar de grootste indruk maakt hij toch wel met zijn krachtige specificaties, en in het bijzonder met de gigantische accupakketten. Met een accucapaciteit tot maar liefst 229 kWh gaat deze nieuwe speler in de wereld van elektrische pick-ups de strijd aan met gevestigde modellen zoals de Ford F-150 Lightning en de Chevrolet Silverado EV.
Gigantische accupakketten
De basisversie van de RAM 1500 REV wordt uitgerust met een accu van 168 kWh, goed voor een actieradius van maar liefst 564 kilometer. Als je bereid bent om wat dieper in de buidel te tasten, kun je ook een stuk verder rijden op een acculading. Dan kun je kiezen voor het enorme accupakket van 229 kWh. Hiermee kan de RAM 1500 REV een bereik van maximaal 800 kilometer halen.
Mogelijk gemaakt door het STLA Frame-platform
Het STLA Frame-platform van Stellantis, met zijn versterkte constructie, maakt de implementatie van dergelijke grote accupakketten mogelijk. Dit platform is ontworpen voor body-on-frame pick-ups en biedt een multi-link onafhankelijke achterwielophanging en vierhoekige luchtvering met adaptieve demping in vijf verschillende modi.
RAM 1500 REV pick-up: indrukwekkende prestaties
De RAM 1500 REV is wat je noemt gemaakt voor het allerzwaarste werk. Hij heeft een trekgewicht van 6.350 kg, een maximaal laadvermogen van 1.225 kg en een doorwaaddiepte van 610 mm. Deze pick-up wordt aangedreven door twee elektromotoren, elk met een vermogen van 250 kW, waardoor hij in slechts 4,5 seconden een snelheid van 100 km/u kan bereiken.
Snel opladen tot 350 kW
Dankzij de 800 volt systeemspanning is het mogelijk om de RAM 1500 REV met een maximale laadsnelheid van 350 kW op te laden. Hierdoor sta je niet lang bij de snellader, ondanks het enorme accupakket. In slechts 10 minuten kun je voldoende energie laden voor een rijbereik van 170-180 kilometer.
Een vertrouwd maar ook nieuw ontwerp
De RAM 1500 REV onderscheidt zich qua ontwerp niet direct van andere elektrische pick-ups. Het front is grotendeels dicht, zoals gebruikelijk. Ook het verlichte RAM-embleem en de lichtbalken die aansluiten op de dagrijverlichting van de koplampen zijn niet echt uniek te noemen. Het interieur lijkt op dat van een reguliere RAM 1500 maar is uitgerust met geavanceerde technologie. Zo is er een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,5-inch portretformaat centraal touchscreen.
Extra schermen en geavanceerde connectiviteit
De RAM 1500 REV onderscheidt zich verder met een optioneel 10,25-inch display voor de passagier. Andere beschikbare schermen zijn een digitale achteruitkijkspiegel en een 10-inch head-up display. Het grootste scherm is gekoppeld aan het Uconnect 5-infotainmentsysteem. Dat toon ook EV-specifieke pagina’s met informatie zoals energiestroom, bereikimpact, toegang tot one-pedal driving en rijgeschiedenis.
Praktische V2L-mogelijkheden en opslag
De elektrische pick-up biedt ook V2L-mogelijkheden voor het leveren van stroom aan elektrische apparaten en gereedschappen, met een capaciteit van 7,2 kW in de laadbak en 3,6 kW in de voorste kofferbak. De Rambox, een waterdicht en afsluitbaar opbergvak, is eveneens voorzien van een stopcontact.
Uitgebreide rijhulpsystemen
Tot slot is de RAM 1500 REV uitgerust met verschillende rijhulpsystemen, waaronder Hands-free Active Driving Assist, ParkSense Automated Parking, autonome noodremming, rijstrookassistentie, adaptieve cruisecontrol en navigatie.
Met zijn indrukwekkende accupakket, krachtige prestaties en geavanceerde technologie is de RAM 1500 REV volgens moederbedrijf Stellantis een serieuze concurrent voor gevestigde modellen. De toekomst moet uitwijzen of hij het de Ford F-150 Lightning en Chevrolet Silverado EV inderdaad moeilijk kan maken.