Toen Hyundai de Ioniq als ‘elektrisch submerk’ op de markt bracht, kregen we de indruk dat de Kona, zodra die aan het eind van zijn lifecycle was, niet meer terug zou keren. Een opvolger in de vorm van een Ioniq 4 leek ons toen waarschijnlijker. Maar Hyundai presenteert nu zowaar toch een volgende generatie van het succesnummer Kona. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat men in dit segment nog geen afscheid wil nemen van de (plug-in) hybride varianten.
Nieuwe Hyundai Kona met 15 centimeter gegroeid
Het ontwerp van de volgende generatie van de Hyundai Kona is een stuk futuristischer dan het voorgaande model. Dat was ook te verwachten, aangezien de Koreaanse autofabrikant op het gebied van design flinke stappen aan het zetten is. Zo ook bij het ontwerp van de nieuwe Kona dus. De nieuwe Kona heeft niet alleen een moderner, dynamischer ontwerp gekregen. Hij is ook een stuk groter. De lengte is met maar liefst 15 centimeter toegenomen. Ook is hij 2,5 centimeter breder geworden terwijl de wielbasis met 6 centimeter is toegenomen.
Drie aandrijfvarianten
Net als zijn voorganger staat ook de nieuwe Hyundai Kona op een universele architectuur. Hij zal verkrijgbaar zijn in drie aandrijfvarianten:
- Volledig elektrisch (BEV)
- Hybride elektrisch (HEV)
- Met verbrandingsmotor (ICE)
Uiteraard zal men per land bepalen welke varianten daar gevoerd worden. Voor Nederland achter we het niet waarschijnlijk dat er een versie met verbrandingsmotor wordt aangeboden. Hoe het met de sportieve Hyundai Kona N Line zit, die hoogstwaarschijnlijk ook een verbrandingsmotor heeft, is even afwachten.
Design
Het front van de nieuwe Hyundai Kona is veel geprononceerder en karakteristieker geworden. Over de gehele voorkant loopt een LED-lichtstrip die het design van de nieuwe Hyundai Kona op opvallende wijze moet benadrukken. De Kona Electric is ook het eerste model van Hyundai dat zo’n doorlopende lichtband combineert met een karakteristiek “Parametric Pixel Design”. Hiermee leent men een karakteristiek designelement van het elektrisch submerk Ioniq.
Opvallend aan de nieuwe Hyundai Kona zijn ook de parametrische oppervlakken. Zo verbindt een scherpe diagonale vouw aan de flanken de satijnchromen bekleding van de gordel tot de spoiler. Dit zorgt voor een contour die de hele auto omsluit. Aan de achterzijde zien we nog een andere LED-lichtstrip. Het hoog geplaatst derde remlicht is naadloos geïntegreerd in de satijnchromen strip van de dakspoiler.
Om de kopers niet te doen vergeten dat het een SUV is, heeft men de nieuwe Kona opvallend gevormde wielkastbekledingen gegeven. Deze omvatten de koplampen en achterlichten en moeten zo het stoere karakter van de nieuwe Kona benadrukken.
Onderscheid tussen varianten
Ondanks de gemeenschappelijke architectuur heeft elke aandrijfvariant een eigen ontwerp. In tegenstelling tot de meeste auto’s met een universele architectuur, vormde bij de Kona het design van de volledig elektrische versie het uitgangspunt. Dit ontwerp werd vervolgens ook doorgevoerd en aangepast voor de andere varianten. Hyundai zegt dat men door deze aanpak alle varianten van de Kona een eigen technologiegericht design kon geven. De verschillen tussen het design van de verschillende aandrijvingsvarianten zit hem (natuurlijk) vooral in de details.
Zo heeft de nieuwe Kona Electric bijvoorbeeld grafische pixelelementen op de grille en achterbumper. Ook heeft hij een op die pixels geïnspireerd ontwerp van de lichtmetalen velgen en een zwarte randlijn. Het dak en de spiegelkappen kunnen optioneel ook in zwart worden uitgevoerd. De andere twee aandrijfvarianten van de Kona hebben allebei een robuust ogende bumper en onderrijbeveiliging, en zwarte bekleding van de wielkasten. De sportieve Hyundai Kona N Line heeft een sportiever voor- en achterontwerp met een vleugelvormige bumper, opvallende 19-inch lichtmetalen velgen en zilverkleurige dorpelbekleding.
Interieur
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Kona hebben de ingenieurs van Hyundai een ruim, op de bestuurder gericht interieur ontwikkeld, waarbij de nadruk ligt op praktische bruikbaarheid en rijplezier. Het is naar verluidt ontworpen voor een breed scala aan levensstijlen. Het heeft een ‘zwevende’ digitale cockpit met twee 12,3-inch displays. Het dashboard moet het subtiele, ruime interieur van de nieuwe Kona accentueren en een ‘veelzijdige ruimte creëren voor bestuurder en passagiers’. Om meer opbergruimte te creëren heeft Hyundai de pookknop verplaatst van de middenconsole achter het stuurwiel. De achterbank heeft geen rondingen meer, dit om de ‘urban’ designesthetiek van de Kona te benadrukken.
Hyundai zal de komende maanden meer details over de nieuwe Kona bekendmaken.