Afgelopen zomer bereikte ons het nieuws dat de Chinese start-up Nio zijn modellen inderdaad ook in Europa aan gaat bieden. Dat gebeurt aanvankelijk met de luxe elektrische sedan ET7. De andere twee modellen van Nio, de middelgrote sedan ET5 en de middelgrote SUV EL7 zullen snel volgen.
Maar Nio zit allesbehalve stil en introduceert twee nieuwe modellen. Hoewel het niet bevestigd noch zeker is of deze modellen ook in Europa verkrijgbaar zullen zijn, geeft de communicatie van de Nederlandse importeur wel die indruk. Die zegt namelijk dat men in een later stadium meer informatie zal geven over de Nederlandse beschikbaarheid, prijzen en specificaties van de twee nieuwe modellen.
EC7 en ES8
Welke modellen gaat het dan om? Welnu, dat zijn een middelgrote SUV-coupé met de naam EC7, en daarnaast ook de ES8. Dat is een grote SUV en kunnen we dus zo’n beetje als het vlaggenschip van Nio beschouwen. Zowel de EC7 als de ES8 staan op Nio’s eigen elektrische platform, dat alweer aan de tweede generatie toe is. De EC7 en ES8 hebben standaard twee motoren en vierwielaandrijving. De motor op de achteras levert 300 kW en de elektromotor op de vooras voegt daar nog eens 180 kW aan toe. Dankzij het riante systeemvermogen van 480 kW komen beide modellen – ondanks hun forse gewicht – vlot uit de startblokken. De EC7 sprint bijvoorbeeld in 3,8 seconden van 0 naar de 100 km/u terwijl de ES8 dat in 4,1 seconden doet.
Nio EC7
Zoals gezegd is de EC7 een middelgrote SUV-coupé. Hij is 4,91 meter lang, 1,99 meter breed en is 1,72 meter hoog. De coupé-vorm maakt een betere stroomlijn mogelijk. De ontwerpers van Nio hebben hier ook heel erg hun best gedaan – bijvoorbeeld door de actieve achtervleugel – met een keurig lage cW-waarde van 0,23 tot gevolg. In combinatie met de vrij geringe hoogte geeft dat relatief kleine frontale oppervlakte en dus ook weinig luchtweerstand. Dat zorgt uiteraard voor een prima efficiëntie. De Nio EC7 wordt in eigenland met een 75kWh en een 100 kWh accupakket aangeboden. Volgens de (heel erg optimistische) Chinese CLTC-norm zou de EC7 met een 700 kW accupakket een actieradius van 930 kilometer moeten halen.
Bijzonder is ook het enorme panoramische glazen dak van de EC7. Dat heeft een oppervlakte van bijna 2 vierkante meter. Dit panoramadak is vervaardigd van tweelaags glas, met goede geluid- en warmte-isolerende eigenschappen. Bovendien kunnen de gebruikers de transparantie van het dak door middel van ‘elektrochrome’ technologie op vijf niveaus instellen.
Nio ES8
Bij de ES8 gaat het om de tweede generatie van deze zespersoons SUV. Dit model is in China namelijk al sinds 2017 op de markt. Die ES8 is een forse auto. Met een lengte van 5,10 meter, een lengte van 1,99 meter en een hoogte van 1,75 meter zie je hem niet snel over het hoofd. De Nio ES8 biedt daardoor ook een enorme hoeveelheid ruimte in het luxe interieur. Er zijn in totaal zes zitplaatsen, verdeeld over vier ‘pilot seats’ op de eerste twee zitrijen en een flexibele derde zitrij. Ook de Nio ES8 zal verkrijgbaar zijn met het eerder genoemde 75kWh en een 100 kWh accupakket. De Nio ES8 heeft wat meer luchtweerstand dan de lagere EC7 en dat heeft consequenties voor de actieradius. Die bedraagt volgens de CLTC-norm maximaal 900 kilometer.
ES8 of EL8?
De kans bestaat overigens dat de Nio ES8 in Europa EL8 gaat heten. Dit omdat Audi van mening is dat de naam ‘ES8’ teveel inbreuk doet op de merkrechten die de Duitse autofabrikant heeft op ‘S8’.
Banyan en Nomi
Zowel de EC7 als ES8 hebben de nieuwste generatie van Nio’s Banyan-systeem. Dit systeem heeft meer dan dertig sensoren, waaronder LiDAR, en ook een razensnelle ‘Adam’ supercomputer met vier Orin X-chips. Ook zijn beide modellen uitgerust met ADB intelligente multi-beam koplampen. Deze kunnen patronen of animaties kunnen projecteren. Daarmee maken ze een automatische verblindingsreductie en grootlichtontwijking mogelijk. In combinatie met het intelligente Bayan-systeem kunnen ze ook automatisch waarschuwingssignalen geven.
In het interieur van beide modellen valt Nio’s nieuwste ‘PanoCinema’ digitale cockpit meteen in het oog. Uiteraard ontbreekt ook hier Nio’s AI-assistent Nomi niet. De inzittenden worden verder verwend met een Dolby Atmos 7.1.4 geluidssysteem, een centraal 12,8-inch AMOLED scherm en hoogwaardige AR- en VR-technologie.