De concurrentie op de elektrische automarkt neemt behoorlijk toe. Elektrische auto’s die al een paar jaar op de markt zijn krijgen daarom te maken met recentere modellen met modernere technologieën en betere specificaties. Daarom moeten de bestaande modellen zo nu en dan worden opgewaardeerd.
Dat is ook het geval bij de elektrische Skoda Enyaq iV. Die is in ons land een van de succesvolste elektrische auto’s en het Tsjechische automerk wil dat succes uiteraard graag voortzetten. In verband daarmee kondigt Skoda een upgrade aan voor de Enyaq iV-modellen met 77 kWh-accupakket. Deze modellen worden ook wel de ‘80’ genoemd. De upgrades zijn niet cosmetisch. In tegendeel zelfs, ze geven de Enyaq een betere efficiëntie én prestaties.
Verwant met VW’s ID-modellen, Cupra Born en Audi Q4 e-tron
Het is interessant om op te merken dat de Skoda Enyaq iV en technisch verwant is met een aantal elektrische modellen van de andere merken van de Volkswagen Groep. De Skoda Enyaq iV wordt namelijk gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen Group. Dit MEB-platform krijgt momenteel een aantal upgrades en ook de Skoda Enyaq iV kan daarvan profiteren.
Upgrades aan de Skoda Enyaq iV
Kort samengevat krijgt de Skoda Enyaq iV twee upgrades:
- Een nieuwe elektromotor voor de achteras, welke krachtiger én efficiënter is
- Een andere accuchemie voor het 77 kWh accupakket, waardoor dit een hogere DC-laadsnelheid heeft
Nieuwe motor
De Volkswagen Groep voert een aantal verbeteringen aan de MEB-architectuur door. Een van die verbeteringen is een nieuwe elektromotor. We konden hier al kennis mee maken in de nieuwe Volkswagen ID.7. Deze motor levert een vermogen van maar liefst 210 kW, een stuk meer dan de 150 kW waar de Skoda Enyaq iV nu nog mee is uitgerust. De RS-uitvoering van de Skoda Enyaq iV beschikt voortaan zelfs over een vermogen van 250 kW.
Naast het hogere vermogen is de motor ook efficiënter, wat betekent dat de actieradius een stuk is toegenomen. Die bedraagt nu maximaal 565 kilometer. De Enyaq iV 60-modellen met het kleinere 58 kWh accupakket behouden hun actieradius van ongeveer 400 kilometer.
Skoda Enyaq krijgt ook een verbeterde 77 kWh accu
Laten we voor de goede orde normaals vermelden dat de verbeteringen alleen modellen de 77 kWh accu betreffen. Deze heeft een nieuwe accuchemie gekregen. De capaciteit is onveranderd maar hij kan wél sneller worden opgeladen. Daarbij komt dat de accu nu ook een pre-heating functie heeft gekregen. Daarmee kan de accu voor aanvang van het laden op de optimale temperatuur kan worden opgeladen.
Aandrijving | Vermogen | Accucapaciteit | WLPT actieradius | |
Skoda Enyaq iV 60 | RWD | 132 kW | 58 kWh | 394 – 400 km |
Skoda Enyaq iV 80 | RWD | 210 kW | 77 kWh | 555 – 565 km |
Skoda Enyaq RS iV | AWD | 250 kW | 77 kWh | 547 km |
De upgrades aan de Enyaq iV komen natuurlijk met een prijs. Skoda heeft aangekondigd dat de nieuwe modellen iets duurder zullen zijn dan hun voorgangers. Gezien de best wel nuttige verbeteringen, lijkt de meerprijs van zo’n 1.000 euro niet meer dan redelijk. Uiteraard kunnen kopers ook in de toekomst kiezen tussen de normale Skoda Enyaq iV (SUV) en de Skoda Enyaq Coupé iV.