Het luxemerk Maserati kunnen wij inmiddels niet meer wegdenken. Het merk heeft in de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd. De ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn is een van deze projecten geweest. De vruchten van dit project zijn nu weggewerkt in de Ghibli Hybrid.
Nieuwe weg bewandelen
De echte autofanaat zal er even aan moeten wennen. Ook luxemerken, zoals Maserati, zullen in de toekomst moeten geloven aan een elektrische aandrijflijn. De Ghibli Hybrid is het eerste model die aan deze transformatie is onderworpen. De Italianen beginnen wel rustig aan. De luxe sedan is namelijk voorzien van mild-hybrid-techniek. De onderhuidse techniek zal even wennen zijn. Wij kennen het merk namelijk nu vooral nog van hun zes- of achtcilinder motorblokken. In deze Ghibli Hybrid is het motorblok vervangen door een 2-liter benzinemotor.
De elektrificering van deze sedan komt natuurlijk ten goede aan de zuinigheid en CO2 uitstoot. Een echte purist zal op basis van deze eerste cijfers direct de kanttekening zetten dat het onmiskenbare geluid van de Maserati wegvalt. Gelukkig hebben ze in Italië hier over nagedacht. Dankzij een vernieuwd uitlaatsysteem zul je nog steeds dit prachtige geluid kunnen horen.
Ghibli Hybrid in cijfers
Zoals gezegd wordt de nieuwe Ghibli Hybrid voorzien van een 2-liter benzine motor. Deze wordt ondersteunt door een 48V mild-hybrid-systeem. Op de piekmoment kun je rekenen op 330 pk op de achteras. De 1.878 kilo wegende sedan kan een sprint naar 100 km/h dan alsnog in 5,7 seconden afleggen. De topsnelheid van deze hybride is begrenst op 225 km/h.
De nieuwe techniek draagt mede zijn steentje bij aan een beter milieu. De uitstootcijfers zijn net wat beter dan wat wij tot op heden gewend zijn van dit model. Zo verbruikt de Ghibli Hybrid gemiddeld tussen de 8,5 en 9,6 liter per 100 kilometer. De uitstoot van CO2 ligt op maximaal 216 gram per kilometer.
Subtiele wijzigingen
Maserati heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Ghibli Hybrid net wat anders aan te kleden. Het is de verwachting dat deze wijzigingen uiteindelijk ook zullen gelden voor de bestaande modellen. Zo zien wij een lichte wijziging terug in de achterlichten. Er zijn daarnaast blauwe accenten aangebracht rondom de Ghibli Hybrid. Mogelijk zijn deze accenten ook enkel op dit model te bewonderen. Wij zien deze accenten bijvoorbeeld terug in de drie ventilatieroosters in de zijkant van de sedan. Daarnaast zijn de remklauwen voor deze gelegenheid blauw gespoten.
Aan de binnenzijde is er weinig veranderd. De grote wijziging is dan nog het scherm voor het infotainmentsysteem. Deze meet nu een schermdiagonaal van 10.1 inch in plaats van 8,4 inch. Hierdoor is net alles wat beter af te lezen en te bedienen.
Prijs en beschikbaarheid
De Italianen hebben aangegeven dat de Ghibli Hybrid dit jaar nog in productie zal gaan. Het is echter nog onduidelijk wanneer het model daadwerkelijk te bestellen is. Vooralsnog wordt er van uit gegaan dat dit eind dit jaar of uiterlijk begin volgend jaar zal zijn. De prijzen zullen dan ook kenbaar gemaakt worden.
De Ghibli Hybrid kan wel eens voor een leuke verkoopimpuls zorgen bij Maserati. Gezien de groenere cijfers valt de bpm een stuk lager uit. Hierdoor zal het model een stuk goedkoper in de prijslijsten opgenomen kunnen worden. Deze lagere prijs kan voor veel liefhebbers net genoeg zijn om voor deze specifieke variant te gaan.