Hij was al een tijdje aangekondigd, de Maserati GranTurismo Folgore. Een fraaie elektrische supersportwagen die mogelijk de eerste serieuze rivaal van de Porsche Taycan zou kunnen worden. Natuurlijk is er in de vorm van de Audi e-tron GT al een concurrent voor de Taycan, maar die komt uit de eigen gelederen en richt zich ook op een iets andere doelgroep.
De Maserati GranTurismo komt daarentegen wel meer in het straatje van die bijzonder succesvolle elektrische sportsedan uit Zuffenhausen terecht. Met dat verschil dat de Maserati GranTurismo slechts twee deuren heeft. Een echte sportwagen dus. Maar qua imago en prestaties – die zijn eindelijk bekend aangezien Maserati de GranTurismo recentelijk heeft onthuld – komt hij aardig in de buurt.
Drie motoren
De tweede generatie van de Maserati GranTurismo zal verkrijgbaar zijn in drie aandrijfvarianten. Twee daarvan (de Modena en Trofeo) hebben een verbrandingsmotor dus we gaan het hier alleen over de volledig elektrische variant hebben. Die heet voluit Maserati GranTurismo Folgore en is ook de sterkste variant.
De Maserati GranTurismo Folgore beschikt over drie motoren, die samen een vermogen 560 kW en een koppel van 1.350 Nm kunnen leveren. Eigenlijk kunnen ze nog meer vermogen leveren, ware het niet dat hun vermogen wordt beperkt door de maximale output van het accupakket.
Die drie motoren en het accupakket zijn geplaatst in een lichtgewicht platform van aluminium en magnesium en staal met hoge sterkte. Een van de motoren drijft de voorwielen aan, de andere twee motoren drijven ieder een achterwiel aan. Het koppel van de twee achterste motoren wordt door middel van torque vectoring vrij verdeeld over de twee achterwielen.
Topsnelheid: 320 km/u
Met die drie motoren en die 560 kW haalt de Maserati GranTurismo Folgore een topsnelheid van 320 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in slechts 2,7 seconden. Wie even doortrap bereikt na 8,8 seconden de 200 km/u.
Accu en laden
De actieradius van de GranTurismo Folgore is niet opgegeven maar schatten we op zo’n 450 kilometer. Hij komt qua afmetingen, accucapaciteit en aerodynamica namelijk aardig overeen met de Porsche Taycan. Die actieradius ga je natuurlijk nooit halen als je hem flink op zijn staart trapt. Dan is het 83 kWh accupakket – dat door middel van een zogenaamde T-opstelling een lage plaatsing van de stoelen mogelijk maakt – een stuk sneller leeg.
Omdat de Maserati GranTurismo Folgore net als de Porsche Taycan en Audi e-tron GT een systeemspanning van 800 volt heeft, zijn de DC-laadsnelheiden bovengemiddeld. Ook die heeft Maserati niet opgegeven maar die zullen in de buurt van de 270 kW liggen. Aan een 800 volt-lader tenminste, bij 400 volt ligt de laadsnelheid een stuk lager.
Interieur
Er is nog weinig bekend van het interieur van de Maserati GranTurismo. Het enige wat de Italiaanse autofabrikant zegt is dat de 4,96 m lange sportwagen naast een 8,8-inch instrumentenpaneel ook een 12,3-inch touchscreen heeft, alsmede een optionele head-up display.