De dieselmotor die in veel Suzuki-modellen zit zal op korte termijn tot het verleden behoren. De fabrikant heeft aangekondigd dat de motor niet langer in productie zal zijn. De reden van de stop van de ontwikkeling ligt in de kosten. Het is inmiddels te duur aan het worden om de motor nog te ontwikkelen.
Fabrikanten
Dat de kosten voor het maken van de dieselmotor steeds verder oplopen heeft ook te maken met het verdwijnen van klanten van Maruti Suzuki. Zo werd de motor ook door bijvoorbeeld Tata Motors en Fiat gebruikt voor verschillende modellen. Dit kwam bovenop het gebruik in de eigen auto’s, waardoor het rendabel bleef om de motor te maken. Nu deze fabrikanten meer en meer voor elektrisch kiezen houdt dit op.
Thuisland
Daarnaast is er voor Maruti Suzuki veel druk vanuit de thuisbasis van de fabrikant. In bij voorbeeld India, het thuisland van de Maruti-tak, wil de overheid een snelle inhaalslag maken. De diesels vormen daar op dit moment nog 50 procent van het gehele wagenpark van het land. Omdat ook India in de komende tien tot vijftien jaar volledig van diesel af wil, moet haast gemaakt worden met de transitie. De fabrikant voelt daardoor enige druk om hier vaart achter te zetten. Zo raakt het niet achterop bij concurrenten als Mahindra en Tata, die deze stappen ook al zetten.
Andere motor
Het is niet zo dat diesel geheel gaat verdwijnen bij de fabrikant. Een deel van de motoren zal voorlopig nog wel blijven. De 1.5 litervariant doet het bijvoorbeeld op dit moment nog goed. Over 5 jaar zal dat echter ook verleden tijd zijn. Dan zal er volledig worden gericht op andere motoren, bijvoorbeeld elektrische motoren en hybride. Vooral hybride is op dit moment een vlak waar Maruti Suzuki het meer dan behoorlijk doet. In 2020 zal de elektrische WagonR het eerste nieuwe model worden van de fabrikant.