Dat de ogen nu flink gericht zijn naar Lotus is niet gek. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk komen ze met een SUV. Onder de codenaam ‘Type 132’ maakt dit model dit voorjaar zijn debuut als volledig elektrische SUV. Het blijft echter niet bij deze introductie, want in de aankomende jaren heeft Lotus nog veel meer voor ons in petto. Naast deze aankondiging heeft de fabrikant ook wat meer informatie vrijgegeven over hun nieuwe platform waarop al deze nieuwe types zijn opgebouwd.
Verschillende varianten
Dit voorjaar zal Lotus geschiedenis schrijven met de onthulling van zijn allereerste SUV, momenteel bekend onder de codenaam “Type 132”. Hij zal de komende jaren worden gevolgd door een vierdeurs coupé (Type 133) en een kleinere cross-over (Type 134), met een sportwagen (Type 135) die in 2026 arriveert. Het zijn allemaal elektrische voertuigen sinds de onlangs gelanceerde Emira is de laatste auto met verbrandingsmotor van het bedrijf.
De eerste drie modellen zullen in China gefabriceerd worden. Enkel de meest sportieve van het stel zal in Engeland worden geproduceerd. De focus op deze laatste variant ligt blijkbaar hoog, want de fabrikant deelt nu ook al de eerste teaser. De sportwagen uit Norfolk zal samen met Britishvolt worden ontwikkeld. Van ‘Type 135’ komt uiteindelijk ook een Alpine-versie op de markt volgens eigen zeggen.
De Lotus van vroeger
De eerste schetsen doen ons denken aan eerdere modellen van het merk. Zo lijkt de neus sterk op de Esprit, terwijl de achterzijde meer weg heeft van de Europa. Gezien de sterk aflopende daklijn heeft het er alle schijn van dat wij hier naar een tweezitter zitten te kijken. Desondanks moet, volgens Lotus, het model ruim en praktisch zijn. De fabrikant geeft ook aan dat het juist dit model is die de spirituele opvolger moet worden van de Elise.
De Evija zal nog steeds hun ultieme hypercar blijven. De nieuwe sportwagen zal dus onder de Evija worden geplaatst als het gaat om de prestaties en prijsstelling.
Type 135
De elektrische sportwagen van Lotus zal in 2026 gepresenteerd worden. De fabrikant deelt al wel de eerste informatie over het model. Zo komen er varianten op de markt met een enkele en dubbele elektromotoren. Afhankelijk van de configuratie wordt het platform ontworpen voor vermogens variërend van 469 tot 872 pk en voor achter- en vierwielaandrijving.
Om de ‘Lotus-ervaring’ te evenaren worden de accu’s achter de stoelen geplaatst. Hierdoor zal de Type 135 de ervaring bieden van een auto met middenmotor. We weten al dat het platform wordt ontwikkeld voor 66,4 kWh- en 99,6 kWh-accupakketten, met een respectievelijk bereik naar schatting van 483 tot 724 kilometer op een enkele lading.