Onder de naam Tre zullen vrachtwagenfabrikant Iveco en Nikola in 2021 hun eerste elektrische truck op de markt zetten. De Tre is ontstaan door een samenwerking met Iveco, FPT Industrial en Nikola. Het samenvoegen van alle kennis heeft er toe geleid dat de Tre al in 2021 op de markt zal verschijnen.
Nikola
De vrachtwagenfabrikant Nikola is in Nederland nog een onbekende speler. Toch moeten wij dit merk zeker niet uit het oog verliezen. Zo is de Nikola One een vrachtwagen met een brandstofcel aan boord, maar andere aandrijflijnen zijn ook mogelijk. De cijfers van deze truck liegen er niet om. Het vermogen kan oplopen tot wel 1000 pk en ligt de actieradius tussen de 500 en 750 kilometers. Niet onaardig voor een dergelijke vrachtwagen. De Nikola Two lijkt vooral de succesvolle opvolger te zijn van de One, maar beide zijn nog gewoon te reserveren. Onderhuids zijn er dan ook geen verschillen te vinden tussen beide. Vooral aan de buitenzijde zijn er wel verschillen op te merken tussen beide trucks.
De truckfabrikant Nikola vindt zijn oorsprong in Salt Lake City in 2014. De naam Nikola is gekozen vanwege de pionier Nikola Tesla. Inderdaad, waar de een de achternaam pakt kiest de ander juist weer de voornaam. De fabrikant heeft zich vooralsnog enkel gericht op de Amerikaanse markt, maar met het derde model wil de fabrikant zijn naam gaan vestigen in Europa.
Nikola Tre
Het derde model van deze eigenzinnige fabrikant wordt de Tre. Het is een volledig elektrische vrachtwagen die juist is gericht op de Europese markt. Aangezien de fabrikant geen ervaringen heeft met de Europese markt, en de daarbij behorende wensen en eisen, is Iveco bij het project betrokken. Het resultaat is feitelijk een omgebouwde Iveco S-Way. Geheel onlogisch is de stap niet, want het is juist Iveco die weer bij Nikola heeft aangeklopt om hun S-Way van een volledig elektrische aandrijflijn te voorzien.
De Tre beschikt over een accucapaciteit van 720 kWh. Het vermogen is berekend op 653 pk met een maximaal koppel van 1800 Nm. Afhankelijk van de gekozen versie kan de Tre tussen de 18 en 26 ton lading trekken. De nieuwe Tre moet in 2021 beschikbaar komen in enkele Europese landen. Het is echter nog onduidelijk of Nederland hier ook bij zal horen. Wel is het duidelijk dat de Nikola Tre al een vervolg zal krijgen. Dit wordt een volledig elektrische truck met een brandstofcel. Volgens eigen zeggen moet dit model in 2023 beschikbaar zijn op de Europese markt.
Groene trucks
Steeds meer vrachtwagenfabrikanten experimenteren met groenere oplossingen. Fabrikanten zoals DAF, Volvo en Hyundai werken inmiddels druk aan prototypes met volledig elektrische aandrijving. Het is Hyundai die nog een stap verder gaat door een prototype met een brandstofcel aan de wereld te tonen. Bij grotere merken komen langzaam de elektrische vrachtwagens op de prijslijsten te staan. Bij het Chinese merk BYD is er vrijwel geen andere keuze. Wat ons betreft is het juist dit laatste merk wat de grote concurrent is voor Nikola. BYD is inmiddels flink aan de weg aan het timmeren en op Europese grond weet het steeds vaker orders binnen te slepen. Is Nikola te laat of is de fabrikant nog net op tijd?