Sinds 1973 bouwt Caterham de veelbesproken Seven. Het model loopt sinds de oprichting al mee binnen het bedrijf en heeft door de jaren heen uiteraard wel moderne upgrades gekregen. De basis is altijd hetzelfde gebleven in combinatie met het lage gewicht. Juist dit laatste is een punt van zorgen wanneer het bedrijf de transitie wil maken naar volledig elektrisch. Er is een gedegen kans dat Caterham daarom een volledig nieuw model moet ontwikkelen.
Moeilijke keuzes
Bij Caterham staan alle seinen op rood en beslissingen zullen gemaakt moeten worden. Door nieuwe regelgevingen zal de verbrandingsmotor in de komende jaren langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. In Europa komt er zelfs een verkoopverbod op dergelijke voertuigen.
Er was zelfs even twijfel bij het bedrijf om voorlopig door te gaan met de huidige Seven totdat de nieuwe regelgeving daadwerkelijk van kracht zou gaan. Op dat moment zou Caterham letterlijk de stekker uit het bedrijf trekken. Men lijkt inmiddels tot inkeer te zijn gekomen. Er zal en moet een elektrische sportwagen komen, maar dan wel op een compleet nieuwe basis. De huidige Seven leent zich niet voor een accupakket aangezien de sportwagen simpelweg dan te zwaar zou worden.
AeroSeven Concept
Hints over hoe het nieuwe voertuig eruit zou kunnen zien, liggen mogelijk in het ontwerp van de AeroSeven Concept (die in Bulgarije feitelijk in een EV werd veranderd) dat het bedrijf bijna precies vijf jaar geleden liet zien. Het was een evolutie van het ontwerp van de Seven, maar met ingesloten wielen en een onbeschaamd moderne esthetiek.
Het conceptmodel had wel een duidelijk doel voor ogen. De AeroSeven Concept zal klein, licht en eenvoudig zijn, met als doel hetzelfde niveau van handling en mogelijkheden te bieden als de Sevens van vandaag. Vooral de rijervaring lijkt een belangrijk speerpunt te zijn bij Caterham. Bob Laishley voegt hier aan toe:
Hij zal mooier en moderner zijn dan een Seven – dat zullen grote punten van onderscheid zijn – en misschien krijgt hij een dak. We ontwerpen hem vanaf het begin als een pure EV, met alleen achterwielaandrijving, en hij zal worden geregistreerd volgens de SVA-regels.
Seven EV
Vooralsnog liggen alle kaarten open. Er is nog steeds een twijfel of de Seven in de basis geschikt is als elektrische sportwagen. Al eerder heeft Caterham hierover zijn mening gegeven. Met de keuze voor de ‘oude’ Seven blijft het bekende ontwerp intact, maar wordt het model wel een stuk zwaarder. Het is echter de rijervaring en het ontwerp die jaarlijks nog steeds veel klanten naar Caterham weten te lokken.
De kans dat de Seven EV daadwerkelijk de productie zal halen lijken met de dag kleiner te worden. Vooral de rijeigenschappen zouden enorm beïnvloed worden door het accupakket. Een volledig nieuw model lijkt daarom meer voor de hand te liggen, maar hier komt wel een nieuw probleem om de hoek kijken. Hiervoor moet Caterham op zoek naar een partner voor de ontwikkeling.
Op zoek naar een partner
Met de wensen en eisen vanuit Caterham lijkt het onvermijdelijk dat de AeroSeven Concept de grootste kanshebber is. Het bedrijf zal daarom een op maat gemaakte EV moeten ontwikkelen om het batterijpakket in de structuur te integreren en zo de overtollige massa te helpen verminderen. Het zou, zoals het eerder heeft gedaan, kunnen samenwerken met een ander bedrijf en het voertuig samen ontwikkelen op het platform van iemand anders.
Dat is wat het deed met de C120, die een zustermodel van de Alpine A110 moest zijn. Renault ging echter door en creëerde de A110, terwijl Caterham de stekker uit het project trok. Het zou hebben geresulteerd in een mechanisch zeer vergelijkbaar voertuig dat door Alpine naast de A110 in Dieppe, Frankrijk, zou worden gebouwd.
Caterham heeft niet echt de middelen om een volledig nieuw model op een nieuw platform te ontwikkelen, daarom ging het eerder naar Renault. Er is dus een grote kans dat het op zoek is naar een partner om het te helpen een EV te maken. Op basis van Caterham’s eigen woorden lijkt deze partner nog niet te zijn gevonden, maar een hotline naar Renault ligt er al wel! Kun jij zelf al een beetje de optelsom maken met Alpine in het achterhoofd?