In 2025 is het dan zover, Alpine zal hun eerste EV dan daadwerkelijk op de markt brengen. Het zal een volledig elektrische crossover worden die de naam GT X-Over zal dragen. Naast deze lancering zullen er nog twee modellen volgen weet het Franse merk te melden. Zo komt er ook een elektrische variant van de reeds bestaande A110.
Bredere markt aanspreken
Alpine is naarstig op zoek naar mogelijkheden om in ‘leven te blijven’. Momenteel wordt het merk enkel geassocieerd met sportauto’s, maar vanaf 2025 moet dit beeld compleet anders worden. De elektrische aandrijving wordt als mogelijkheid aangegrepen om het aanbod flink op de schop te nemen. Waar sportieve merken, zoals Lotus en Ferrari, vooral bij hun wortels blijven, zijn er ook talloze voorbeelden te noemen waarbij de SUV of cross-over succesvol is gebleken.
Dit beproefde concept wil Alpine nu ook toepassen met hun GT X-Over. Deze cross-over moet in 2025 op de markt komen en moet mede bijdrage aan de hogere verkoopvolumes. De GT X-Over, een prestatiegerichte cross-over gericht op het meer premiumsegment van de markt, moet het opnemen tegen de aanstaande Porsche Macan EV, evenals de Tesla Model Y Performance en Ford Mustang Mach-E GT. Dit zijn niet de minste concurrenten en er staat dus een uitdaging te wachten voor Alpine.
Details Alpine GT X-Over
Voor het eerst deelt Alpine ook al wat informatie met ons over deze GT X-Over. De GT X-Over zal gebaseerd zijn op dezelfde architectuur (CMF-EV-platform) als de Renault Mégane E-Tech Electric en Nissan Ariya. De cross-over zal de enkele elektromotor van 215 pk van de Mégane E-Tech Electric op de vooras hebben, maar “zal een grote verrassing hebben” aan de achterzijde. Dit doet vermoeden dat het waarschijnlijk AWD zal zijn en over meer dan 430 pk beschikt.
De eerste teasers die Alpine heeft gedeeld laat een schuin aflopende daklijn zien op deze GT X-Over.
Overige twee modellen
Over de tweede EV van het merk is men al duidelijk. Dit wordt simpelweg de volgende generatie A110, echter dan volledig elektrisch aangedreven. Men is er eveneens stellig in dat zelfs de naam behouden blijft. Wel moeten wij voor dit specifieke model nog wat geduld hebben. Deze zal een jaar later op de markt gebracht worden en kunnen wij dus in 2026 verwachten.
Het derde model moet een hatchback worden. De teasers heeft het merk inmiddels ook gedeeld en het is overduidelijk dat de Renault 5 de inspiratie is geweest voor deze hatchback. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt Alpine de kans om de Renault 5 een stuk sportiever te maken. Het is juist deze versie die in dezelfde fabriek gebouwd zal worden als waar de ‘5’ van de band zal rollen. Geheel onlogisch is dat natuurlijk niet, gezien de overeenkomsten.
Over de planning van deze sportieve hatchback lopen de verhalen nog wat uiteen. De Renault 5 wordt in 2024 op de markt verwacht. Wij denken zomaar dat deze hothatch dan ook zijn intrede zal maken. Feitelijk kan deze sportieveling dan echt de eerste EV van Alpine worden, al is het een naambadge die op de auto wordt geplakt.
Productie in Dieppe
De fabriek van Alpine in Dieppe ondergaat een ingrijpende transformatie om hem voor te bereiden op het elektrische tijdperk en is omgedoopt tot de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé – ter ere van de man die het merk in 1955 oprichtte, zo’n 20 jaar voordat het werd verkocht aan Renault. In 2025 moet de transformatie helemaal afgerond zijn, want dan zal de GT X-Over voor het eerst van de productieband rollen. Tot die tijd zal de Alpine A110 nog steeds in deze fabriekshallen geproduceerd worden. Zoals eerder gezegd zal de mysterieuze hatchback in de productiehallen van de Renault 5 rollen.