De elektrische Ford Puma Gen-E krijgt voor modeljaar 2026 een update die misschien niet zo opvallend, is, maar in praktisch opzicht veel toevoegt. Deze omvat een grote actieradius dankzij een betere efficiëntie in plaats van een grotere accu, en ook meer slimme techniek die handsfree rijden op geselecteerde trajecten op de snelweg mogelijk maakt.
Praktisch rijbereik groeit, zonder grotere accu
Ford pakt het voor modeljaar 2026 net even anders aan dan veel concurrenten. Waar andere merken vaak een grotere accucapaciteit en een verbeterde aerodynamica presenteren bij een actieradius-update, kiest Ford voor verfijning van techniek en software. Het resultaat is er niet minder om. De Ford Puma Gen-E komt voortaan ruim 400 kilometer ver volgens de WLTP-meetmethode, waar het huidige model op 376 kilometer blijft steken. De bruikbare accucapaciteit – op papier nog altijd 43,6 kWh – lijkt niet gewijzigd. Dit betekent dat de efficiency van het systeem het verschil maakt.
In de praktijk betekent deze stap vooral dat je als bestuurder niet hoeft te kiezen voor een groter, zwaarder en duurder accupakket, met de bijbehorende impact op gewicht en verbruik. De winst zit heel waarschijnlijk in slimmere energiesturing, fijnere motorregeling en verbeterd thermisch beheer. Precieze details over de technische aanpassingen houdt Ford vooralsnog voor zich, maar in de communicatie wordt nadrukkelijk gesproken over een “geoptimaliseerde accutechniek”.
Efficiëntie boven accucapaciteit
De keuze voor meer bereik uit hetzelfde accupakket zegt iets over de bredere trend in de markt. Fabrikanten beseffen steeds meer dat simpelweg grotere accu’s niet altijd de beste route zijn, zeker als het om compactere modellen gaat. Het hogere gewicht en de grotere footprint gaan ten koste van rijgedrag, efficiëntie en kostprijs.
De Puma Gen-E wist al te overtuigen met een laag praktijkverbruik – iets wat in meerdere testritten duidelijk naar voren kwam. Met deze update komt daar een grotere praktische actieradius bij, vooral in stedelijke omstandigheden. Ford claimt zelfs meer dan 550 kilometer in de officiële WLTP City-cyclus. Voor veel Nederlanders betekent dat: een week naar werk, boodschappen en sport zonder laadstress.
Tegelijk is het goed om te blijven relativeren. Op de snelweg, bij hogere snelheden en in koude omstandigheden is het verbruik vanwege de luchtweerstand natuurlijk altijd hoger. Daar zal het verschil met de vorige generatie minder groot zijn dan op papier lijkt.
BlueCruise: handsfree rijden nu ook bereikbaar in compacte EV’s van Ford
Opvallend is ook de komst van BlueCruise, Fords handsfree rijhulpsysteem. Dat was tot nu toe alleen leverbaar op grotere, duurdere modellen zoals de Mustang Mach-E. Met deze stap brengt Ford de techniek ook naar het compacte, betaalbaardere segment. BlueCruise werkt op aangewezen snelwegen – de zogeheten Blue Zones – en stelt de auto in staat om zelfstandig binnen de rijstrook te blijven, met aansturing van gas en rem. Belangrijk: de bestuurder blijft verantwoordelijk en moet altijd klaar zijn om in te grijpen.
Voor Nederlandse gebruikers betekent dit: meer rust op lange ritten, vooral op trajecten als de A2, A7 A12 en andere hoofdaders. BlueCruise is optioneel, vraagt om een abonnement en zal dus niet op elke uitvoering standaard aanwezig zijn. Prijzen en voorwaarden volgen later.
Unieke positionering
Met deze update sluit de Ford Puma Gen-E qua actieradius aan bij zijn belangrijkste rivalen. Denk aan de Peugeot e-2008, Jeep Avenger en de nieuwe Mini Aceman. Daarbij onderscheidt de Puma zich op het gebied van efficiëntie. Op het gebied van laadsnelheid blijft Ford met maximaal 100 kW wel iets achter bij sommige concurrenten, al zorgt de beperkte capaciteit van het accupakket weer voor acceptabele laadtijden. Doorgaans volstaat een snellaadsessie van een half uur.
Belangrijker is misschien wel het bredere plaatje: Ford positioneert de Puma Gen-E nadrukkelijk als een compacte, efficiënte EV voor dagelijks gebruik, met moderne technologie, goede rijeigenschappen en veel zit- en bagageruimte.
Wat mogen we nog meer verwachten?
Details over de daadwerkelijke accutechniek, het exacte verbruik en de prijsstelling voor modeljaar 2026 zijn nog niet bekend. Ook de abonnementskosten voor BlueCruise moeten nog worden bevestigd. Duidelijk is wél dat Ford met deze update inspeelt op de belangrijkste wensen van veel EV-rijders: meer bruikbaar bereik, meer gemak, zonder de prijs omhoog te stuwen door een grotere, duurdere accu.
Hiermee laat de Ford Puma Gen-E zien dat ook elektrische auto’s in het compacte segment snel blijven evolueren. Met meer dan 400 kilometer actieradius, een slimme update zonder zwaardere accu en de komst van BlueCruise wordt de drempel voor dagelijks elektrisch rijden opnieuw lager. Of het genoeg is om de Puma Gen-E naar de top van het segment te brengen, hangt onder anderen af van prijs en uitvoering. Feit is wel dat het model, terwijl het nog niet eens zo lang op de markt is, met deze update nog meer bij de tijd is.



