Wat krijg je anno 2025 nog voor dertig mille? En dan nog op het gebied van elektrische auto’s? Weliswaar steeds meer, nu de prijzen dalen, maar het blijft een behoorlijk compromis. Tenzij je kijkt naar de elektrische Puma Gen‑E. Ford biedt hem nu namelijk tijdelijk aan voor €29.995. Daarmee is hij goedkoper dan de benzineversie, opvallend compleet, en efficiënter dan je misschien denkt. Wie met iets minder genoegen neemt, krijgt verrassend veel bruikbaarheid en bereik terug.
Wat je vandaag de dag krijgt voor 30 mille
De grens van €30.000 is in de huidige EV-markt bijna symbolisch geworden. De meeste compacte crossovers zitten daar ruim boven, tenzij ze uit China komen of sterk uitgekleed zijn. Met de actieprijs van €29.995 breekt Ford nu door die barrière heen. En dat niet met een nichemodel, maar met een volwaardige, in Europa gebouwde cross-over.
De aanbieding geldt voor de reguliere uitvoering van de Puma Gen‑E, zonder optiepakketten. Geen overdaad dus, maar zeker ook geen kale versie: onder meer airco, digitaal instrumentarium, 17-inch lichtmetaal en smartphone-integratie zijn standaard aanwezig. Ook in de private lease komt hij scherp uit: vanaf €349 per maand bij 60 maanden en 10.000 km/jaar.
Praktisch, handzaam en zuinig
De accucapaciteit is met 43,6 kWh aan de bescheiden kant, maar in de praktijk is de efficiëntie verrassend goed. In onze rijtest bleek het verbruik te liggen op slechts 13,1 kWh/100 km. Daarmee kom je op een reëel bereik van ruim 300 kilometer, afhankelijk van het seizoen en rijgedrag.
Laadsnelheid is vaak een zorgenpunt bij betaalbare EV’s, maar ook daar scoort de Puma Gen‑E beter dan verwacht: tot 100 kW DC, goed voor 10–80% in iets meer dan twintig minuten. Voor de meeste ritten en laadmomenten meer dan voldoende.
Met 523 liter bagageruimte, mede dankzij de diepe, waterbestendige GigaBox onder de vloer biedt hij bovendien meer praktische ruimte dan je op basis van zijn formaat zou denken. Wie laadkabels, boodschappen of natte kleding kwijt moet, zal de extra ruimte snel waarderen.
Wat ontbreekt – en waarom dat te verantwoorden is
Voor wie luxe, geavanceerde assistentiesystemen of een warmtepomp verwacht, is deze basisuitvoering niet voldoende. De achterbank is krap voor volwassenen, en het onderstel is eerder sportief dan comfortabel. Maar wie zoekt naar een functionele, no-nonsense elektrische auto, hoeft op weinig essentiële punten concessies te doen.
Je krijgt geen franje, maar ook geen overdaad. En dat maakt hem – zeker in dit prijssegment – interessanter dan veel duurder uitgeruste modellen.
Wie wél luxe wil: de Sound Edition
Wie meer luxe zoekt, kan terecht bij de nieuwe Sound Edition. Deze uitvoering is gebaseerd op de luxere Premium-versie en bevat onder andere een 650 watt B&O-audiosysteem, 360°-camera, Matrix-LED, adaptieve cruisecontrol en unieke exterieurdelen. Maar die uitvoering is fors duurder: standaard €37.795, met Ford-voordeel €34.795.
Voor de consument die comfort en opties belangrijk vindt, kan dat het overwegen waard zijn – ook met het oog op toekomstige inruilwaarde. Maar wie primair kijkt naar lage maandlasten en functionele prestaties, hoeft niet verder te zoeken dan het basismodel.
De juiste EV voor de juiste prijs
De Puma Gen‑E is geen alleskunner, maar in deze uitvoering juist bijzonder scherp geprijsd, efficiënt en praktisch. Hij richt zich op wie bewust kiest voor elektrisch rijden, zonder de illusie van volledige luxe. En voor consumenten is een prijsverlaging natuurlijk altijd goed nieuws.