De Chinese autofabrikant Xpeng brengt deze zomer vernieuwde versies van de G6 en G9 naar Europa. De Xpeng G6 en Xpeg G6 zijn volledig elektrische SUV’s die vooral in technisch opzicht zijn aangepakt. Beide modellen kunnen inmiddels worden gereserveerd via de officiële websites van Xpeng. De daadwerkelijke bestellingen starten medio juli, met leveringen kort daarna.
Xpeng mikt met deze modellen niet alleen op mensen die de vooruitstrevende technologie waarderen, maar ook op gezinnen en zakelijke rijders die écht snel willen laden en waarde hechten aan duurzaamheid. Een van de meest opvallende vernieuwingen zit dan ook diep onder de motorkap.
De 5C-laadtechniek maakt laadpauzes korter dan ooit
Waar de meeste elektrische auto’s nog afhankelijk zijn van laadsnelheden tussen de 150 en 250 kW, stappen de vernieuwde G6 en G9 over op een nieuwe 5C-laadtechniek. In combinatie met het nieuwe 800V SiC-platform levert dit indrukwekkende resultaten op: de G6 laadt tot 451 kW, de G9 haalt zelfs 525 kW. Daarmee kunnen beide modellen van 10 tot 80 procent laden in slechts 12 minuten.
Dat zijn geen theoretische waardes: Xpeng heeft het systeem zo ontworpen dat het ook in Europese omstandigheden en op bestaande HPC-locaties tot zijn recht komt. In Nederland zijn er inmiddels tientallen laadpunten van Fastned, Allego en Ionity die vermogens tot 400 kW aankunnen.
Duurzame keuze: geen kobalt, geen nikkel
Opmerkelijk is dat Xpeng deze prestaties niet haalt met de gangbare accusamenstellingen. In plaats van lithiumcellen met nikkel en kobalt maakt het merk gebruik van LFP-technologie. Lithium-ijzerfosfaat heeft het imago veilig en goedkoop te zijn, maar traag bij het laden. De nieuwe 5C-LFP-accu bewijst het tegendeel: hoge laadsnelheden, lage accutemperatuur en geen gebruik van schaarse grondstoffen.
Daarmee onderstreept Xpeng niet alleen zijn technische voorsprong, maar ook een duidelijke visie op grondstofonafhankelijkheid. In een tijd waarin accurecycling en geopolitieke afhankelijkheden steeds belangrijker worden, is dit voor veel kopers een relevant argument.
Slimme cockpit en rijassistentie standaard op elke uitvoering
Beide modellen zijn voorzien van de nieuwste cockpitgeneratie. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net als een capacitief stuurwiel en een vernieuwde suite aan rijassistenten. Dankzij een nieuwe sensorarchitectuur (Lofic) en een krachtige centrale chip kan de auto sneller anticiperen op verkeer, voetgangers en rijstrookwisselingen.
Voor wie overstapt van een conventionele auto betekent dit vooral meer rust aan boord. De technologie werkt netjes stil mee op de achtergrond, maar draagt evengoed actief bij aan veiligheid en comfort.
Xpeng G6 en G9 verschillen in stijl en ruimte
Hoewel de techniek grotendeels overeenkomt, verschillen de Xpeng G6 en Xpeng G9 in formaat en karakter. De Xpeng G6 is een sportieve coupé-SUV met een aflopende daklijn en nieuwe kleurstelling in Stellar Purple. De Xpeng G9 is de ruimere variant, leverbaar als Black Edition met zwarte exterieurdelen en feloranje remklauwen. Binnenin is het verschil net zo groot: de G9 biedt onder meer een panoramadak, massagefuncties en verwarmde achterstoelen.
De G6 is met name geschikt voor wie design en snelladen centraal stelt, de G9 richt zich op comfort, ruimte en luxe.
Wat nog ontbreekt is de exacte prijs van de vernieuwde Xpeng G6 en G9
De exacte prijzen zijn nog niet bekendgemaakt. Op basis van eerdere modellen wordt verwacht dat de G6 start rond de €45.000, waarmee hij onder de Tesla Model Y blijft. De G9 zal daarboven worden gepositioneerd, deze heeft immers aanzienlijk meer binnenruimte en een rijkere standaarduitrusting.
Voor geïnteresseerden zijn beide modellen nu al te reserveren via de officiële Xpeng-websites. In de configurator zijn al diverse opties te bekijken, waaronder de nieuwe kleurstellingen en uitrustingsniveaus.