De Renault 5 E-Tech Electric is vanaf nu ook leverbaar als Five – een nieuw basismodel binnen de elektrische Renault 5-familie, voor net geen € 25.000. Deze Renault 5 E-Tech Electric Five is bedoeld voor wie elektrisch wil rijden zonder al te veel poespas. Geen snellader, nauwelijks opties, maar wel het vertrouwde design, een bereik tot 310 kilometer en een aardig complete basisuitrusting. Is deze uitvoering van de Renault 5 Electric geschikt voor jou?
Wat biedt de Renault 5 E-Tech Electric Five voor € 24.990?
Met deze nieuwe uitvoering houdt Renault woord: de Renault 5 Electric zou er komen voor minder dan € 25.000, en dat is precies wat de Renault 5 E-Tech Electric Five doet. Voor die prijs krijg je een 70 kW elektromotor (95 pk), een 40 kWh-accu en een WLTP-actieradius van 310 km. Daarmee positioneert Renault deze versie duidelijk als stadsauto of tweede auto voor kortere afstanden.
Snelladen ontbreekt volledig, ook als optie. Laden gaat via de standaard 11 kW AC-lader. Kleuren zijn beperkt tot zwart of het opvallende “Vert Pop!”. Het aantal opties is al even overzichtelijk: vierseizoenenbanden en een 2,3 kW-noodlaadkabel. Renault houdt het bewust eenvoudig – maar dan wel functioneel eenvoudig.
Voor wie is deze uitvoering van de Renault 5 Electric interessant?
De Renault 5 E-Tech Electric Five is bij uitstek geschikt voor wie vooral in en rond de stad rijdt, thuis kan laden en geen behoefte heeft aan luxe. Denk aan huishoudens met een tweede auto, oudere EV-rijders met een vaste laadplek of stedelingen die een karaktervolle maar praktische elektrische auto zoeken.
In al die gevallen biedt deze elektrische Renault 5 net genoeg actieradius, net genoeg vermogen en een opvallend rijke basisuitrusting met zaken als full LED-verlichting, het OpenR-infotainmentsysteem (10-inch touchscreen), draadloze Apple CarPlay en Android Auto, cruise control en meerdere rijhulpsystemen.
Voor wie juist niet?
Wie langere ritten maakt, afhankelijk is van snellaadinfrastructuur of zoekt naar luxe, flexibiliteit en personalisatie, komt bij deze versie van de Renault 5 E-Tech Electric tekort. Er is geen snellaadmogelijkheid, geen keus in kleuren of interieur, en ook comfortopties als stoelverwarming of een achteruitrijcamera ontbreken. Deze Renault 5 Electric is dus niet voor iedereen – maar voor een specifieke groep die weet wat ze nodig hebben.
Wat valt op in de praktijk?
Wie instapt in de Five merkt dat er ondanks het lage prijskaartje niet op alles is bezuinigd. De standaarduitrusting is verrassend volwassen: LED-verlichting rondom, een volwaardig digitaal dashboard, draadloze telefoonintegratie en meerdere rijhulpsystemen. Ook het onderstel voelt niet als dat van een goedkope instapper – de multi-link achteras, het lage zwaartepunt en de korte draaicirkel maken hem opvallend wendbaar in de stad.
Natuurlijk zijn er concessies. De afwerking is degelijk maar sober. De 0-naar-100-tijd van 12 seconden is voldoende, maar wie ooit een snellere EV reed, merkt de beperking. En het ontbreken van snelladen vergt discipline: altijd thuis of openbaar bijladen, onderweg spontaan snelladen zit er niet in. Al is de accu na een middagje in de shoppingmall, bij een familielid of op de heide natuurlijk weer (bijna) helemaal gevuld aan de AC-lader.
Alternatieven voor de Renault 5 Electric als instapper
De elektrische Renault 5 begeeft zich met de nieuwe, goedkopere uitvoering in een segment waar de concurrentie snel toeneemt. Denk aan de Citroën ë-C3, de Hyundai Inster en de binnenkort verwachte BYD Dolphin Surf. Al deze modellen opereren rond of net onder de grens van € 25.000, met variërende accugroottes, laadsnelheden en uitrustingsniveaus.
Waar de Renault 5 E-Tech Electric zich onderscheidt, is in uitstraling, positionering en eenvoud. Geen overdaad, maar een helder aanbod – met een uitgesproken design en een herkenbare merkidentiteit. Dat kan voor veel kopers net het verschil maken.
Is de Renault 5 E-Tech Electric Five een slimme keuze?
De Five-instapuitvoering van de Renault 5 E-Tech Electric biedt verrassend veel auto voor een scherpe prijs. Hij is bewust eenvoudig gehouden, maar wel met aandacht voor comfort, veiligheid en uitstraling. Wie korte afstanden rijdt, thuis kan laden en waarde hecht aan een herkenbaar ontwerp zonder overbodige luxe, vindt hier een eerlijk en capabel aanbod.
Toch is het ontbreken van snelladen – ook als optie – een beperking die niet onderschat mag worden. Het maakt deze uitvoering ongeschikt voor wie flexibiliteit nodig heeft of regelmatig langere ritten maakt. Ook voor mensen zonder laadmogelijkheid aan huis kan het ontbreken van een alternatieve laadstrategie problematisch zijn.
Dat maakt de Renault 5 E-Tech Electric Five best een slimme elektrische keuze voor wie een tweede auto zoekt of dagelijks kort pendelt met voorspelbaar laadgedrag. Voor iedereen daarbuiten blijft het zaak goed af te wegen of de beperkingen opwegen tegen de prijsvoordelen. Goedkoop elektrisch rijden kan met deze Renault – maar alleen als je precies weet waar je aan begint.