Hij staat vanaf vandaag bij de Nederlandse dealers: de nieuwe Fiat Grande Panda. Met dit model keert Fiat terug in het B-segment, en voor het eerst is er ook een volledig elektrische Panda. De Grande Panda Electric is ontworpen voor stedelijk en regionaal gebruik, met een rijbereik tot 320 kilometer (WLTP) en een opvallend praktische insteek. Fiat richt zich met deze EV op een brede groep overstappers: van forenzen tot stadsrijders, zonder overdreven aandacht voor moderne technologie.
Compact, elektrisch en praktisch
De elektrische Fiat Grande Panda Electric is voorzien van een 44 kWh-accu, goed voor maximaal 320 kilometer volgens de WLTP-cyclus. In de praktijk ligt dat iets lager, rond de 250–280 kilometer, afhankelijk van seizoen, snelheid en rijgedrag. Daarmee richt Fiat zich op dagelijks gebruik zonder laadstress: woon-werk, boodschappen, familiebezoek – alles binnen bereik. En ook ritten op de snelweg gaan prima, al zul je bij echt langere afstanden iets vaker een snellader op moeten zoeken.
De elektromotor levert 113 pk, wat voldoende is voor vlot stadsverkeer en waarmee je ook op de snelweg goed mee kunt komen. Snelladen gaat met maximaal 80 kW. AC-laden kan tot 11 kW, mits je een losse 3-fasekabel gebruikt – want de geïntegreerde, oprolbare kabel laadt alleen met 1- fase.
Geïntegreerde laadkabel: functioneel én onderscheidend
Een van de meest opvallende details is de oprolbare laadkabel aan de voorzijde. Deze zit verwerkt in de neus van de auto en rolt automatisch op in een cassette. Handig voor wie geen losse kabels wil meeslepen, en vooral praktisch voor laadpalen in de stad. De kabel is 4,5 meter lang – genoeg voor de meeste situaties – maar is dunner en laadt ondersteunt daardoor geen 3-faseladen. Voor wie sneller wil laden aan publieke AC-punten is de gebruikelijke losse kabel nodig.
Elektrische Fiat Grande Panda: Duurzaam geproduceerd, maar zonder opsmuk
Fiat heeft in het productieproces van de Grande Panda gekozen voor subtiele, zichtbare duurzaamheid. Elke auto bevat gerecycled plastic van zo’n 140 drankkartons. In de luxere La Prima-uitvoering wordt Bambox gebruikt: een bamboe-textiel met een warme uitstraling. Dat komt terug in stoelen, deurpanelen én dashboard. Geen sticker met ‘eco’, maar wel materialen die je daadwerkelijk ziet en voelt.
Wat kost de elektrische Fiat Grande Panda Electric?
Wie gewend is om de Panda te vergelijken met auto’s als de Toyota Aygo en Kia Picanto: De Grande Panda is – zoals de naam ook aangeeft – een maatje groter en zit qua formaat in het B-segment, maar blijft betaalbaar. De elektrische Grande Panda staat in de prijslijst vanaf €25.990. Daarmee positioneert Fiat zich bewust scherp ten opzichte van concurrenten als de Renault 5 E-Tech, Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric. Private lease start bij €359 per maand; met het eigen Fiat Betaalplan is instappen mogelijk vanaf €199 per maand.
Geen dure gimmicks, maar puur gebruiksgemak
De kracht van de Grande Panda zit niet in grootse techniek of bravoure. Fiat presenteert een auto die vooral praktisch en betaalbaar moet zijn. Voor wie zijn eerste EV zoekt, of een eenvoudige tweede auto zonder gedoe, is dit een aantrekkelijk concept. De geïntegreerde laadkabel, de bescheiden maar markante én herkenbare vormgeving en de scherpe prijs maken hem toegankelijk en betaalbaar – zonder compromissen aan de bruikbaarheid te doen.