Uit onderzoek van Enplus blijkt dat autos die op waterstof rijden veel minder duurzaam zijn dan elektrische autos. Het is zelfs zo dat waterstofautos bijna evenveel CO2 uitstoten als autos die op benzine rijden. In de studie, die werd uitgevoerd door CE Delft, vergeleek men drie autos uit dezelfde prijsklasse. Hieruit kwam naar voren dat elektrisch rijden nu n in de toekomst de meeste duurzame optie is.
Elektrische auto meest duurzaam
De studie vergeleek drie autos uit het C-segment (kleine middenklasse). De keuze viel op de Volkswagen Golf die op benzine rijdt, de volledig elektrische VW Golf-e en de goedkoopste waterstofauto die momenteel verkrijgbaar is, de Toyota Mirai. Het onderzoek keek naar de totale uitstoot van CO2 gedurende de levensduur van de auto. Hierbij hield men niet alleen rekening met de uitstoot tijdens het gebruik, maar ook met de uitstoot als gevolg van materiaalgebruik en productie. Uit de vergelijking kwam naar voren dat elektrische autos verreweg het meest duurzaam zijn. En dat terwijl elektrische autos niet exclusief gebruik maken van groene stroom. Bij een levensduur van 185.000 kilometer stoot een benzinewagen meer 41,6 ton CO2 uit. Een auto die rijdt op waterstof stoot indirect in totaal 35,9 ton CO2 uit en de elektrische auto slechts 27,1 ton.
Uitstoot in 2030?
Uiteraard ziet deze vergelijking er in de toekomst anders uit. De verwachting is dat de toekomstige energiemix een stuk groener is dan de huidige. Ook wordt verwacht dat voor het vervaardigen van waterstof in toekomst vooral gebrui wordt gemaakt van groene energie in plaats van aardgas. Volgens de studie stoot een benzineauto in 2030 evenveel uit als nu, terwijl de elektrische auto dankzij efficintere accus en een groenere stroommix gedurende zijn levensduur 19,1 ton CO2 uitstoot. Dat geldt ook voor de waterstofauto, daar daalt de CO2-uitstoot naar in totaal 23,9 ton. Deze daling is grotendeels te danken aan het vergroenen van de energiemix waaruit waterstof wordt gemaakt.
Niet de oplossing voor verduurzamen personenvervoer
Het onderzoek bevestigt de huidige visie van Enpuls op de energietransitie. Men is namelijk van mening dat personenvervoer geen goede toepassing is van waterstof. Dit omdat elektrische autos een stuk duurzamer en goedkoper zijn. Op gebied van intensief vrachtvervoer en luchtvaart is er mogelijk wel een belangrijke rol weggelegd voor waterstof, zo verwacht Enpuls.