Afgelopen nacht werd de langverwacht pick-up van Tesla onthuld. Elon Musk heeft geen woord gelogen toen hij zei dat het een echte Cybertruck zou worden. De nieuwe Tesla Cybertruck past zo in een sciencefictionfilm. En, zoals we misschien ook wel konden verwachten, wijkt het model geheel af van wat iedereen had gedacht. Geen ronde vormen maar een minimalistisch hoekig model dat duidelijk afwijkt van wat we onder een pick-up verstaan. Misschien is het ook wel daarom dat Elon Musk al eens aangaf dat hij verwacht dat Tesla er niet al te veel van zal verkopen. Niet iedere Amerikaanse boer, aannemer of houthakker zal zo’n extravagant model waarderen.
In de V.S. verkrijgbaar vanaf 40.000 dollar
Wat Musk wel goed heeft ingeschat, is de prijs. Eerder zei hij al dat hij hoopte dat de elektrische pick-up voor minder dan 50.000 dollar en misschien zelfs wel 40.000 dollar te koop zou zijn. Dat klopt inderdaad. De goedkoopste Tesla Cybertruck – met achterwielaandrijving – zal in de Verenigde Staten net geen 40.000 dollar gaan kosten. De versie met twee motoren en vierwielaandrijving kost iets minder dan 50.000 dollar. Wie de variant met drie motoren en een aanzienlijk langere actieradius wil moet daar minimaal 70.000 dollar voor neertellen. De drie varianten die Tesla vooralsnog aan zal bieden heten overigens de Single Motor Rear-Wheel Drive, de Dual Motor All-Wheel Drive en de Tri Motor All-Wheel Drive. De prijzen voor Europa zijn nog niet bekendgemaakt.
Productie start in 2021
Elon Musk gaf aan dat de productie van de Tesla Cybertruck eind 2021 zal starten. Dan zijn eerst de goedkopere varianten met één en twee motoren aan de beurt. De duurste variant zal pas het jaar daarna in productie gaan. Aangezien Tesla haar productieplanning de laatste tijd steeds beter op orde heeft, kunnen we de opgegeven planning als redelijk betrouwbaar achten.
Actieradius: 400 tot 800 kilometer
Uiteraard kun je van een Tesla een bovengemiddelde actieradius verwachten. Dat geldt ook voor de Cybertruck. De duurste versie heeft een actieradius van maar liefst 800 kilometer. Die variant is natuurlijk wel heel veel duurder dan de meer betaalbare versies. De meest verkochte variant zal waarschijnlijk de Dual Motor All-Wheel Drive worden. Deze heeft nog steeds een heel respectabele actieradius van 480 kilometer. Maar ook de goedkoopste versie kan altijd nog 400 kilometer op een acculading rijden. Deze afstanden zijn wel volgens de Amerikaanse normen. Als we de WLTP-normen zouden hanteren dan wordt de actieradius wel iets minder.
Laden
De Tesla Cybertruck kan onderweg worden opgeladen aan de Tesla Superchargers en thuis of op het werk aan een geschikte wallbox. We mogen verwachten dat hij ook een universele snellaadaansluiting krijgt zodat je hem ook aan andere snelladers aan kunt sluiten. Het accupakket kan ook worden gebruikt voor andere dingen dan rijden. Dankzij de ingebouwde omvormers kan de accu ook worden gebruikt voor elektrisch gereedschap. Ook heeft de Cybertruck een ingebouwde compressor om luchtgereedschap aan te drijven.
Prestaties
Zoals Musk al eerder zei, zal de Cybertruck ook snel en sportief rijden. De topsnelheid wordt niet opgegeven maar de duurste versie kan wel in minder dan 3 seconden naar de 100 km/uur sprinten. De goedkoopste versie kan dat altijd nog in 6,5 seconden. Uiteraard kun je met de 2700 kilo wegende Cybertruck ook een aanhanger trekken. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt de maximale treklast 3400 tot 6350 kilo. Dankzij de adaptieve luchtvering, waarmee de Cybertruck standaard is uitgerust, blijft hij ongeacht de lading op de gewenste hoogte en kun je de bodemvrijheid instellen tot maximaal 40 centimeter.
Design
De een zal het ontwerp van de Tesla Cybertruck fantastisch vinden, een ander spuuglelijk. Het is in geval onderscheidend en opvallend genoeg om heel wat hoofde te doen omkeren als je ermee zou rijden. Het ontwerp lijkt ook heel functioneel maar omdat de auto een tweede zitrij heeft, is de laadbak niet erg lang. Aannemers en andere mensen die gewend zijn lange voorwerpen te kunnen vervoeren, zullen dit niet op prijs stellen. Mooi is wel dat je de laadbak dicht kunt maken zodat de bagage eronder is beschermd tegen de elementen en grijpgrage handen. Tesla heeft voor de Cybertruck overigens een geheel nieuw “Skeleton frame” ontwikkeld. De ramen zijn van 9 mm pantserglas en de carrosserie is van RVS.