Het complete gamma van de Peugeot 308 kennen wij inmiddels. Bij de introductie van deze nieuwe modellen werd destijds aangegeven dat men overweegt om ook elektrische versies aan te bieden. Hierna bleef het stil, tot vandaag althans. De Fransozen hebben stilletjes de e-308 en de e-308 SW aangekondigd. Beide modellen zullen halverwege volgend jaar bij de Nederlandse dealer staan.
Interessant model dat toch verbaast
De basis van de Peugeot 308 is erg interessant. Vooral bij de leaserijders weet het model zijn klanten goed te vinden. De 308 SW is inmiddels een populair model in Nederland en de wachttijden zijn niet mals. Ondanks deze enorme wachttijden hebben de Fransozen ons weten te verbazen met de plotselinge komst van de elektrische versies van het model.
Uiteraard is het niet vreemd dat Peugeot het immens populaire model van een elektrische aandrijflijn voorziet. Wel verbazen wij ons over het platform waarop dit is gebeurd. De nieuwe 308 maakt namelijk gebruik van een doorontwikkeling van het EMP2-platform van zijn voorganger, een platform dat in de basis niet voor puur elektrische auto’s was bedoeld. De e-308 zal zich nog moeten bewijzen of de elektrische variant net zo goed is.
De e-308 SW is wellicht nog het meest interessante model. Er zijn namelijk nog niet veel stations op de markt met een elektrische aandrijflijn. Enkel de MG5 is een recentelijk model met deze carrosserie. Peugeot heeft mogelijk hier goud in handen met de komst van deze EV.
Indrukwekkende cijfers
De e-308 is dus een omgebouwde 308, waarbij Peugeot simpelweg ruimte in de bodem heeft gemaakt voor een accupakket. Wij treffen in het nieuwe model het bekende 54 kWh accupakket aan. Peugeot verwacht dat ze meer dan 400 km kunnen bieden op deze accu.
Voor een dergelijk ‘kleine’ accu en hoge actieradius heeft Peugeot een simpel antwoord. Het accupakket voor de elektrische 308’s zijn van een nieuwe generatie, met een nieuwe chemische samenstelling van 80 procent nikkel, 10 procent mangaan en 10 procent kobalt. Het is nog steeds een systeem van 400 volt, met een maximale laadsnelheid van 100 kW, goed om de laadstatus in minder dan 25 minuten van 20 naar 80 procent te brengen.
Naast het vernieuwde accupakket is ook de ideale stroomlijning van de e-308 een bijdrage in de hoge prestaties van de batterij en dus het hoge rijbereik.
Net als alle andere EV’s van Peugeot heeft de e-308 voorwielaandrijving, maar het vermogen is iets hoger dan wat we in eerdere modellen hebben gezien, nu tot 156 pk.
e-308 is visueel niet gewijzigd
Wie de Peugeot 308 al kent, zal moeite hebben om de e-308 te herkennen. Beide modellen zijn qua vormgeving en uitrusting hetzelfde. De gesloten grille aan de voorzijde kan de elektrische variant doen verraden. Natuurlijk zal de e-308 badge aan de achterzijde te zien zijn, maar hier houdt het dan ook op met de verschillen.
Het is onduidelijk of er in het interieur nog wijzigingen zijn aangebracht om de elektrische aandrijving te benadrukken. Wij gaan hier eigenlijk niet van uit, omdat op deze manier bestaande onderdelen gewoon gebruikt kunnen worden. Dit vermoeden wordt verder ondersteunt doordat aan de buitenzijde ook geen wijzigingen zijn aangebracht.
De prijzen voor de e-308 en e-308 SW zijn nog niet bekendgemaakt, maar Peugeot merkt in het persbericht op dat kopers in de meeste Europese markten hun voertuig eenvoudig online kunnen bestellen, waardoor het een volledig digitale aankoop wordt.