Fisker maakte een grote indruk tijdens zijn Product Vision Day 2023-evenement door vier nieuwe elektrische voertuigen te onthullen die de komende jaren deel zullen uitmaken van de Ocean SUV. Tijdens het live-evenement stond de elektrische supercar Ronin centraal, met een actieradius van 965 kilometer. Het zou een “technologiedrager” zijn voor het presenteren van innovaties. Daarnaast onthulde Fisker ook de compacte elektrische hatchback Pear voor de massa, de pick-uptruck Alaska en een avonturenpakket voor de Ocean, de Force E.
Pear
De meest verwachte onthulling was misschien wel de Pear, wat een afkorting is voor ‘Personal Electric Automotive Revolution’. CEO Henrik Fisker verklaarde dat de compacte EV zal beginnen bij $ 29.000,- in Amerika.
De in de VS gemaakte EV rijdt op het SLV1-platform, een afkorting voor eenvoudig, veelzijdig en volume. Het is een “steel plus plus” platform en gebruikt 35 procent minder onderdelen. De tweemotorige EV met vierwielaandrijving krijgt een actieradius van ongeveer 480 kilometer. Maar verwacht niet dat hij binnenkort op de wegen zal verschijnen. Fisker zei dat de lanceringstijdlijn medio 2025 is.
We kunnen verschillende ontwerphoogtepunten van de Pear zien, waaronder ultradunne koplampen, een verlicht Pear-logo, radarsensoren en een grille aan de voorzijde die doet denken aan de Ocean. De getoonde versie had ook camera’s in plaats van zijspiegels.
Coole designelementen aan de achterkant zijn onder meer een omhullende LED-achterlamp en wat het merk de ‘Houdini-kofferbak’ noemt. Het openingsmechanisme is anders dan alles wat we eerder hebben gezien – het rolt naar beneden en verdwijnt in de achterbumper, wat volgens Fisker enorm handig zou kunnen zijn om gemakkelijk spullen in en uit te krijgen wanneer auto’s dichtbij geparkeerd staan in krappe stadsstraten.
Dat gezegd hebbende, zal Fisker de Pear aanbieden in configuraties met vijf en zes zitplaatsen, waarbij de laatste een zitbank voorin krijgt om drie naast elkaar te zitten. Het merk is van plan om jaarlijks een miljoen exemplaren van de Pear te verkopen, maar heeft de tijdlijn voor dat doel niet genoemd.
De CEO zei dat de Pear gericht is op “digital natives” die op zoek zijn naar een betaalbare elektrische wagen.
Ronin
Een andere spannende onthulling is de Ronin, die het merk ‘s werelds eerste vierdeurs cabriolet noemt. De met de hand gebouwde EV zal pronken met een hardtop van koolstofvezel en de beschikbaarheid zal beperkt zijn. Het silhouet is een beetje een ode aan de Fisker Karma, het allereerste voertuig van het merk dat in 2012 werd gelanceerd en al snel werd stopgezet.
De toekomstige rivaal van de Tesla Roadster lijkt opvallend met zijn laaghangende houding, koplampen over de volledige breedte met een ingebed verlicht Fisker-merklogo, gebeeldhouwde wielkasten en schaardeuren. Om de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren, heeft hij ook actieve aerodynamische kleppen. Bovendien heeft hij vier deuren en is hij vijfzitter.
De elektrische luxe GT zal een cel-naar-chassis-batterij hebben, waardoor pakketten en modules overbodig worden, wat een actieradius van 965 kilometer mogelijk zou maken. De EV met vierwielaandrijving zal een driemotorige opstelling hebben en een vermogen van meer dan 1000 pk leveren, met een tijd van 0-60 mijl per uur van slechts 2 seconden.
De Ronin wordt naar verwachting eind 2025 gelanceerd in de VS. Wil jij een model bemachtigen? Dan kun jij nu een reservering plaatsen via de website van Fisker.
Alaska
Fisker betreedt met de Alaska de snelgroeiende markt voor elektrische pick-ups. De markt voor elektrische pick-ups wordt momenteel bezet door onder meer de Ford F-150 Lightning , Rivian R1T , Hummer EV en de Chevrolet Silverado. Fisker beweert dat de Alaska ‘s werelds meest duurzame en lichtste truck zal zijn.
Het is gebouwd op het FT31-platform, een aangepast en uitgerekt Ocean-platform, aldus de CEO. Hij zal ergens tussen een compacte en een middelgrote pick-up in passen.
Op het eerste gezicht lijkt de elektrische truck het silhouet van een Hyundai Santa Cruz te hebben: de hellende C-stijl loopt over in de laadbak en het ontwerp is een evolutie van de Ocean SUV. De Alaska heeft een laadruimte van 1,5 meter, dat uitschuift tot 2,20 meter – mede dankzij een andere “Houdini-kofferbak”, die in deze toepassing een middenpoort is die volledig naar beneden rolt. Klanten kunnen ook de achterbank neerklappen en zo extra ruimte creëren. Fisker’s focus op het extraheren van maximale ruimte met eigenzinnige trucs zoals de Houdini-kofferbak is behoorlijk opmerkelijk.
Het verwachte rijbereik ligt tussen 370 en 540 kilometer, en het zal waarschijnlijk de batterij en krachtbronnen van de Ocean gebruiken. De SUV krijgt een maximaal bereik van 700 kilometer op de WLTP-cyclus, dankzij 113 kilowattuur batterijcapaciteit.
De CEO demonstreerde hoe de middenconsole van de truck de grootste bekerhouder ter wereld herbergt, waarin een fles van een liter leek te passen. Een ander eigenzinnig kenmerk is een “cowboyhoedhouder” boven de achterbank, naast de gebruikelijke reeks functies zoals de California-modus die we al op de Ocean hebben gezien.
De Fisker Alaska-prijs zal $ 45.400 zijn in Amerika. De productieversie wordt naar verwachting in december 2024 uitgerold. De reserveringen voor dit model kunnen inmiddels al wel geplaatst worden op de website van Fisker.
Force E
Het merk onthulde ook een avontuurlijke Ocean genaamd de Force E. Hij rolde het podium op, gedrapeerd in een matzwarte verf, met stevige 33-inch offroad-banden en 21-inch aluminium aero-wielen, extra brede spatborden en een enorme imperiaal. De Force E is een add-on-pakket dat zelfs bestaande Ocean-klanten en reserveringshouders kunnen kopen.
Bovendien bevat hij de gebruikelijke reeks offroad-kenmerken die avontuurlijke junkies zouden verwachten, waaronder een grotere bodemvrijheid, een beschermende bodemplaat, structurele beschermplaten voor en achter, samen met speciale dempers en verbeterde op- en afrijhoeken. Het pakket zal beschikbaar zijn in het eerste kwartaal van 2024 en de prijzen zullen dichter bij dat tijdsbestek worden onthuld.
Supercomputer Blade in Pear
Interessant is dat het brein van de Pear in wezen een supercomputer zal zijn genaamd Blade. De supercomputer ziet eruit als een kleine doos, maar lijkt veel mogelijkheden te bieden. Het kan een waanzinnige rekensnelheid van 6,2 teraflops leveren. Ter referentie: één teraflop kan één biljoen drijvende-kommabewerkingen per seconde leveren.
Het is uitbreidbaar en ondersteunt meerdere functies zoals 5G, wifi en multi-gigabit ethernet – Fisker zegt dat het een mini-datacenter op wielen zal zijn. De architectuur van de Ocean maakt gebruik van acht primaire domeincontrollers, terwijl de Pear slechts twee krachtige controllers zal gebruiken, zei het merk tijdens het evenement.
Een ander opmerkelijk aspect is dat de supercomputer grafische weergaven van hoge kwaliteit en kunstmatige intelligentie mogelijk zal maken die “storingen kunnen voorspellen voordat ze zich voordoen”.