Deze keer waren we uitgenodigd om voor het eerst met Mazda’s elektrische SUV te rijden. De Mazda MX-30 is Mazda’s eerste poging om een stempel te drukken op het gebied van elektrische auto’s. Daarbij hanteert Mazda een andere filosofie dan andere fabrikanten. We zullen zien of dat de juiste is.
CX-30 camouflage
Het is een kwestie van tijd voordat Mazda’s eerste elektrische auto helemaal af is. Op de testlocatie in Portugal had Mazda namelijk binnen de MX-30 conceptauto staan en buiten stond het MX-30 onderstel voor ons gereed met daar bovenop de koets van de CX-30. Mazda neemt deze elektrische stap erg serieus, want er wordt niet overhaast een carrosserie op het chassis geplaatst. Men neemt de tijd om beide zaken apart en grondig te ontwikkelen.
Eerlijk gezegd konden we op deze manier wel goed beide onderdelen van de nieuwe auto goed bekijken en ervaren. Binnen (in showroom-opstelling) werd uitgebreid stilgestaan bij de carrosserie en het interieur van de MX-30. En buiten konden we alvast rijden met de aandrijflijn en onderstel van de MX-30, zonder dat we afgeleid werden door het vernieuwde uiterlijk van de auto. Qua uiterlijk was het namelijk de CX-30.
Van binnen en buiten anders
Bij de eerste aanblik is het gelijk duidelijk dat de MX-30 iets aparts is. De MX-30 mag dan wel een typische Mazda neus hebben, van kop tot kont is hij duidelijk anders. Vanaf de zijkant gezien lijkt de carrosserie bijna te zweven op het onderstel. De dikke zwarte kunststof lijnen die van voor tot achter over de onderkant van de auto loopt geven hem dat effect. Het two-tone kleurige dak (optioneel) zwart en grijze lijsten (van voorruit tot achterraam) geven hem een coupé-achtige look. We mochten nog niet op de achterbank plaatsnemen van de conceptcar, maar doordat de zwarte daklijn verder doorloopt dan gedacht, verwachten we voldoende hoofdruimte te hebben. Over de beenruimte van de achterpassagiers kunnen we nog niets zeggen.
De kurk op de fles of dash…
De bestuurder en voorpassagier worden ontvangen in een ruimtelijk interieur. Doordat een elektrische auto geen aandrijflijn heeft (de elektromotoren worden elektrisch aangedreven (duh) in plaats van via een fysieke as), is er veel interieurruimte ontstaan. Waarbij Mazda bewust het effect van een zwevende middenconsole heeft geprobeerd te creëren. Daarbij houdt het niet op, Mazda voorziet de middenconsole ook nog eens van kurk! Mazda’s oorsprong ligt namelijk bij de fabricage van kurk. Daarnaast is het een natuurlijk element wat past bij de milieuvriendelijke aandrijving. Het gebruik van kurk is ook op één andere plek in het interieur gebruikt, namelijk bij de binnenkant van de deurgreep. Dus elke keer bij het openen en sluiten van de deur voel je de kurk.
Verder zijn er op de bovenkant van de deuren gerecyclde materialen gebruikt. Op een ingenieuze manier zijn er pet-flessen (polyethyleentereftalaat) verwerkt tot een textiel wat bovenop de deuren gelegd is. Tijdens het cruisen leg je je linkerarm dus op gerecyclde pet-flessen en kun je je rechterarm laten rusten op kurk. In welke andere auto kun je dat?
Je kunt alles kiezen, als het maar 18 inch is
Hetgeen wat direct opvalt is de velg/band-combinatie. De velgen zijn niet eens zo klein, 18 inch, maar doordat de wielkasten dikke zwarte kunststof randen hebben lijken de velgen een stuk kleiner. Het is niet dat bandenmaat een stuk groter had mogen zijn, maar de combinatie past niet bij elkaar. Een andere velgmaat is er volgens Mazda niet te bestellen. Het is en blijft 18 inch. Al moeten we daarbij aantekenen dat grotere wielen een nadelig effect zou hebben op de actieradius. En laat dat nu net niet het sterkste punt zijn van de MX-30…
What the range…
Een van de belangrijkste zaken van een elektrische auto is, de range. Het is bijna standaard de eerste vraag die iedereen stelt over een elektrische auto. Wat is de range? Nou, bij de MX-30 is dat 200 km. Dat komt doordat Mazda een relatief kleine 35,5 kWh accu in de auto monteert. Deze kleine en lichte accu geeft de MX-30 werkelijk vleugels qua rij-handeling, maar de kleinere accu is niet positief voor het bereik. De opgegeven 200 km is namelijk wel een praktische en gemiddelde actieradius. Dat betekent dat je bereik zomers en in de stad stijgt naar pakweg 250 kilometer en in de winter en op de snelweg je range daalt naar een 150 km. Dit zijn natuurlijk wel twee uitersten, maar Mazda zegt ook eerlijk dat deze EV (Electric Vehicle) uitermate geschikt is als tweede auto in het gezin. Met deze actieradius verwachten wij eerlijk gezegd ook niet dat deze elektrische auto als enige auto voor het gezin ideaal zou zijn. De gemiddelde berijder mag dan wel 37 km per dag rijden. De gemiddelde zakelijke rijder rijdt 109 km per dag, en in combinatie met deze actieradius kun je dan gemakkelijk te maken krijgen met de wel bekende “range anxiety”.
Maar als tweede auto in het gezin zou het ons niet verbazen als deze MX-30 de populairste gezinsauto wordt…
De lekkerst rijdende
Als deze Mazda de tweede auto in het gezin wordt, dan zou het ons niets verbazen als het de populairste wordt. Het is namelijk één van de prettigst rijdende elektrische auto’s die we kennen. Mazda is bij de ontwikkeling uitgegaan van Jinba Ittai. Dit houdt in dat mens en machine in perfecte harmonie zijn. Deze term komt voort uit de Japanse sport waarbij men rijdend op een paard een pijl en boog op een vaststaand punt afschiet. Hiervoor dient men de ruiter het paard met de benen te besturen en dat kan alleen als mens en machine (ruiter en paard), in perfecte balans zijn.
Alhoewel de carrosserie van de MX-30 nog niet gereed was om rijdend te testen, kon dat wel alvast met het onderstel van de MX-30 met daar bovenop de CX-30 carrosserie. Ze hebben namelijk nagenoeg dezelfde afmetingen. Ongeveer 4,4 meter lang, 1,8 meter breed en 1,6 meter hoog. Via onofficiële bronnen hoorde we een wagengewicht van 1650/1700 kg voor de MX-30. En dit lagere gewicht (voor een elektrische auto) tezamen met de goede afstemming van het onderstel zorgt voor goede rij-eigenschappen. De stabiliteit in rechte lijn en in bochten is goed. De auto helt weinig over, maar is ook comfortabel genoeg op de karakteristieke, hobbelige Portugese wegen. De sportieve 18 inch velgen dragen zeker bij aan de goede directe besturing. Omwille geen concessies te willen doen aan Jinba Ittai wil Mazda ook geen andere velgmaat monteren. Wij begrijpen dat.
Wel of niet lekker laden?
Naast de actieradius van een elektrische auto is de oplaadmogelijkheid minstens zo belangrijk. Je kunt niet op elke hoek van de straat je auto binnen 5 minuten je auto volledig aftanken cq. opladen.
Bij een EV heb je het dan over wisselstroom AC (thuisladen) en gelijkstroom DC (onderweg laden). AC-laden kan met maximaal 6,6 kW. Mazda weet nog niet of ze een thuis-oplaadpunt standaard meeleveren of dat ze dit faciliteren via een externe partij.
Onderweg laden kan met maximaal 50 kW (240 km/u). Dat betekent dat je bij een snellaadstation na ongeveer 30 minuten 130 km actieradius erbij hebt.
Concluderen eerste rijtest Mazda MX-30
De Mazda MX-30 zet met zowel AC of DC laden geen nieuwe standaarden. Al is dat niet nodig gezien het kleine accupakket van 35,5 kWh, zou je zeggen. Maar… met een hogere snellaadsnelheid zou je met deze MX-30 al dicht tegen het “gewone” tanken aanzitten. Een gemiste kans.
Het uiterlijk is niet té futuristisch, maar wel onderscheidend en aantrekkelijk genoeg om berijders over de streep te trekken. Al zullen dat waarschijnlijk wel particuliere berijders worden gezien de beperkte actieradius.
Voor de particuliere markt zien wij ook de meeste kansen voor deze elektrische auto. Bij een aantrekkelijk maandelijks private leasebedrag kan deze MX-30 best wel eens goed scoren. Met de aanschafprijs van € 33.990,- zit de MX-30 rechtstreeks in het vaarwater van zijn broertje de CX-30 (vanaf € 29.990,-). Misschien wordt dit dan de eerste elektrische auto die veelvuldig door particulieren gekocht zal worden? De tijd zal het leren. We moeten in ieder geval tot de tweede helft van 2020 wachten. Dus u kunt er nog over nadenken.
Meer rijtesten van elektrische auto’s?
De schrijver van deze rijtest, Joeri van Dam, maakt kans op de nationale titel Autopersonality of the Year. Mocht hij deze titel winnen, dan wordt het voor Elektrischeauto.nl nog gemakkelijker om rijtesten van elektrische auto’s te publiceren en onze lezers beter te informeren. Zelf kun je ook mooie prijzen winnen als je je stem uitbrengt, bijvoorbeeld F1-tickets of een dag in een Ferrari (nog geen elektrische) rijden. Graag vragen we daarom om jullie stem voor Joeri van Dam. Stemmen kan via deze link, vergeet niet op de link in de bevestigingsmail te klikken. Alleen bevestigde stemmen tellen mee. Stemmen kan nog t/m 13 december 2020. Enige haast is dus geboden. Alvast bedankt voor jullie stem!